JSB_SLAV60 Mezi ideologií a subverzí: jugoslávský film 60. let

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Pavel Pilch, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Znalost angličtiny (nedílnou součástí kurzu bude promítání filmů opatřených anglickými titulky).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit dominantní tendence, přední tvůrce a reprezentativní filmy jugoslávské kinematografie 60. let. Zvláštní pozornost bude zaměřena na zkoumání subverzivního potenciálu dobových filmů ve vztahu k oficiální ideologii a intepretaci ustavujících mýtů a soudobé reality Titovy Jugoslávie. Jaká poselství divákům sdělovaly dobové partyzánské filmy Veljka Bulajiće, Puriši Đorđeviće, Baty Čengiće nebo Antuna Vrdoljaka? Jak se v nich měnil obraz druhé světové války v Jugoslávii? Čím dobovou režimní kritiku popuzovaly filmy Živojina Pavloviće, Dušana Makavejeva, Aleksandra Petroviće nebo Želimira Žilnika, které domácí kinematografii proslavily za hranicemi Jugoslávie? Toto jsou některé klíčové otázky, na něž bude v rámci kurzu hledána odpověď.
Výstupy z učení
Absolvent se seznámí s rozmanitými autorskými poetikami jugoslávského filmu 60. let a bude schopen posoudit, jak se do nich promítala ideologie jugoslávského komunismu a politicko-společenské změny, jimiž země procházela ve sledovaném desetiletí.
Osnova
  • 1) Co to byla jugoslávská kinematografie?
  • 2) Mezi spektáklem a intimním dramatem: Partyzánský film jako specifický žánr jugoslávské kinematografie
  • 3) Film ve službách ideologie: Ustavující mýty Titovy Jugoslávie a jejich filmové ztvárnění
  • 4) I my jsme zabíjeli: Proměny zobrazení druhé světové války v jugoslávském filmu
  • 5) Ve znamení společenské angažovanosti a experimentu: modernistické tendence v jugoslávské kinematografii 60. let
  • 6) Mezi slávou a zatracením: "černá vlna" v jugoslávském filmu
  • 7) Od mýtu k jeho zpochybnění: Čím se jugoslávští filmaři 60. let zapsali do dějin světového filmu?
Literatura
  • GOULDING, Daniel J. Liberated cinema : the Yugoslav experience, 1945-2001. 2nd, rev. and expanded ed. Bloomington: Indiana University Press, 2002, xiv, 285. ISBN 025321582X. info
  • DeCUIR, Greg, Jr.: Yugoslav Black Wave: Polemical Cinema in Socialist Yugoslavia (1963-1972), Amsterdan City Press 2019.
  • Partisans in Yugoslavia : literature, film and visual culture. Edited by Miranda Jakiša - Nikica Gilić. Bielefeld: Transcript, 2015, 382 stran. ISBN 9783837625226. info
  • RADOSAVLJEVIĆ, Veljko: Sjaj crnog: Prilog za bolje razumevanje jednog razdoblja srpske kinematografije, Beograd: Filmski centar Srbije 2019.
  • TIRNANIĆ, Bogdan: Crni talas. Beograd 2008.
  • BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Smrt fašizmu, sloboda narodu! Cinepur. Praha: FAMU a Sdružení přátel Cinepuru, 2006, roč. 14, č. 48, s. 18-21. ISSN 1213-516X. info
  • Shadow citizens - Želimir Žilnik. Edited by Želimir Žilnik - Ivet Ćurlin - Ana Dević - Nataša Ilić - Sabina. Oldenburg: Sternberg Press, 2019, 152, 168. ISBN 9783956795206. info
  • GILIĆ, Nikica. Uvod u povijest hrvatskog igranog filma. 2., izmijenjeno izd. Zagreb: Leykam international, 2011, 210 s. ISBN 9789537534493. URL info
  • ŠKRABALO, Ivo. Hrvatska filmska povijest : ukratko (1896-2006). Zagreb: V.B.Z., 2008, 304 s. ISBN 9789532018172. info
  • ŠAKIĆ, Tomislav. Modernizam u hrvatskom igranom filmu : nacrt tipologije. Zagreb: Disput, 2016, 323 stran. ISBN 9789532602494. info
  • The cinema of the Balkans. Edited by Dina Jordanova. 1st pub. London: Wallflower, 2006, xvi, 291. ISBN 1904764819. info
  • ČERNENKO, Miron Markovič. Macedonian film. Skopje: Kinoteka na Makedonija, 1997, 234 s. ISBN 9989-643-06-7. info
  • MORTIMER, Lorraine. Terror and joy : the films of Dušan Makavejev. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009, xiii, 337. ISBN 9780816648863. info
  • RHOADS, Bonita a Vadim ERENT. Mysteries of Makavejev: Eros, Ideology, Montage. Prague: Litteraria Pragensia, 2015, 300 s. ISBN 978-80-7308-564-3. info
  • Five filmmakers : Tarkovsky, Forman, Polanski, Szabó, Makavejev. Edited by Daniel J. Goulding. Bloomington: Indiana University Press, 1994, xi, 289. ISBN 0253208254. info
  • JORDANOVA, Dina. Cinema of flames : Balkan film, culture and the media. 1st publ. London: BFI, 2001, 322 s. ISBN 9780851708478. info
  • LEVI, Pavle. Disintegration in frames : aesthetics and ideology in the Yugoslav and post-Yugoslav cinema. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2007, 203 s. ISBN 9780804753685. info
  • PAVIČIĆ, Jurica. Postjugoslavenski film : stil i ideologija. Zagreb: Hrvatski filmski savez, 2011, 295 s. ISBN 9789537033347. info
  • CRNKOVIĆ, Gordana P. Post-Yugoslav literature and film : fires, foundations, flourishes. First published. New York: Bloomsbury, 2012, 301 stran. ISBN 9781441171771. info
  • MURTIC, Dino. Post-Yugoslav cinema : towards a cosmopolitan imagining. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015, ix, 207. ISBN 9781349581474. info
  • JELAČA, Dijana. Dislocated screen memory : narrating trauma in Post-Yugoslav cinema. First published. London: Palgrave Macmillan, 2016, xii, 275. ISBN 9781137515773. info
  • SAMARDZIJA, Zoran. Post-communist Malaise : cinematic responses to European integration. New Brunswick: Rutgers University Press, 2020, vii, 207. ISBN 9780813587158. info
  • Contemporary Balkan cinema : transnational exchanges and global circuits. Edited by Lydia Papadimitriou - Ana Grgić. Edingburgh: Edinburgh University Press, 2020, xxviii, 30. ISBN 9781474458436. info
Výukové metody
Přednášky, projekce filmů, diskuse na seminářích.
Metody hodnocení
Podmínky pro udělení zápočtu: pravidelná docházka, aktivní účast na seminářích.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.