JSS432 Není sklep jako sklep. Vývoj a stav slovní zásoby v slovanských jazycích

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jana Demelová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Krejčí, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pavel Krejčí, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:50–12:25 N42
Předpoklady
U študentov sa predpokladá základná orientácia v oblasti jazykovedy a slovanských jazykov. Odporúča sa najmä študentom vyšších ročníkov bakalárskeho stupňa a študentom magisterského stupňa.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 33 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cieľom predmetu je zoznámiť študentov so základnými otázkami slovnej zásoby, hlavne etymológiou, sémantikou a lexikológiou vo všeobecnosti. Študent by po absolvovaní predmetu mal byť schopný na základnej úrovni samostatne analyzovať slovnú zásobu a lepšie porozumieť jej vývoju. Dôraz bude kladený na praktickú analýzu.
Výstupy z učení
Študent bude po absolvovaní predmetu schopný:
- Samostatne pracovať so slovnou zásobou v slovanských jazykoch;
- Identifikovať slová so spoločným pôvodom a následne ich analyzovať;
- Porozumieť etymologickým výkladom a používať etymologické slovníky;
- Určiť vzťahy medzi jednotlivými slovami jedného hniezda.
Osnova
  • 1. Úvod do indoeurópskych a slovanských jazykov, slovná zásoba všeobecne. Slovanské jazyky a štiepenie slovnej zásoby – zmeny v slovanských jazykoch, archaizmy, vplyvy iných jazykov (geografické, kultúrne, a iné styčné body).
  • 2. Etymologické skúmanie, slovníky, zdroje. Porovnávacia etymológia.
  • 3. Fonetické zmeny a vývoj slovnej zásoby. Homonymia, faux amis – posuny významu, sémantická diferenciácia, archaizmy, absencia výrazov v iných jazykoch (absencia javu).
  • 4. Praktický príklad: príbuzenská terminológia.
  • 5. Praktický príklad: meteorologické javy.
  • 6. Samostatná práca študentov.
  • 7. Samostatná práca študentov.
  • 8. Samostatná práca študentov.
  • 9. Samostatná práca študentov.
  • 10. Samostatná práca študentov.
  • 11. Štátny sviatok.
  • 12. Štátny sviatok.
  • 13. Záverečné zhodnotenie, rekapitulácia, poznámky.
Literatura
    doporučená literatura
  • GENZOR, Jozef. Jazyky světa : historie a současnost. 1. vydání. V Brně: Lingea, 2015, 672 stran. ISBN 9788075080615. info
  • REJZEK, Jiří. Český etymologický slovník. 2., nezměn. vyd. Voznice: Leda, 2012, 752 s. ISBN 9788073352967. info
  • MACHEK, Václav. Etymologický slovník jazyka českého. 5. vyd. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2010, 866 s. ISBN 9788074220487. info
  • VEČERKA, Radoslav. Jazyky v komparaci 2: Charakteristiky současných slovanských jazyků v historickém kontextu. Praha: Euroslavica, 2009, 148 s. ISBN 978-80-85494-87-7. info
  • VEČERKA, Radoslav a Adolf ERHART. K pramenům slov. Uvedení do etymologie. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2006, 355 s. Nakladatelství Lidové noviny 1. ISBN 80-7106-858-6. info
  • VEČERKA, Radoslav. Etymologický slovník jazyka staroslověnského. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0537-4. info
  • ERHART, Adolf a Radoslav VEČERKA. Úvod do etymologie : (pro bohemisty i ostatní lingvisty). 1. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1975, 191 s. info
Výukové metody
Prednášky a samostatná práca študentov v hodine.
Metody hodnocení
Nutná účasť na seminároch (6. - 10. týždeň) - maximálne jedna absencia. Na semináre je nutné pripraviť si zoznamy termínov v rôznych jazykoch. Na seminároch je následne vyžadované aktívne zapojenie sa do práce v skupine a následná prezentácia výsledkov. Pri splnení uvedených podmienok bude študentovi udelený zápočet.
Vyučovací jazyk
Slovenština
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/JSS432