JSS435 The Language as a Charged Weapon

Faculty of Arts
Spring 2018
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Elena Krejčová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Elena Krejčová, Ph.D.
Department of Slavonic Studies – Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Pavel Krejčí, Ph.D.
Supplier department: Department of Slavonic Studies – Faculty of Arts
Timetable
each odd Wednesday 14:10–15:45 B2.51
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 51 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět se soustředí na jazyk v komunikaci, a to v nejširším slova smyslu. Hodiny budou věnovány: a) interpersonální komunikaci – spontánní a neformální komunikaci mezi jednotlivci, která je nejméně formalizovaná, nejpřirozenější, nejméně ji ovlivňují psychologická a kulturní omezení, nejlépe umožňuje seznamování se s lidmi a s informacemi. Ale – umíme vůbec komunikovat bez toho, abychom chtěli druhého člověka ovlivnit? Je manipulace součástí našeho každodenního života? Jakým způsobem používáme jazyk k tomu, abychom ovlivnili myšlení adresáta a zapůsobili na další jedince? b) masové komunikaci – jak se jazyk používá v reklamě a v politické propagandě? Jaké manipulační techniky používají média? Existuje v dnešní společnosti cenzura? Opravdu můžeme říct nahlas, co si myslíme? Ztratili jsme (a pokud ano, pokolikáté už?) svobodu slova? Podmínky k ukončení předmětu: aktivní účast v diskusích na předem zadané téma
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu bude schopen analyzovat nejrůznější jazykové jevy týkající se komunikace, manipulace, reklamy, politického PR atd., a to konfrontační metodou na materiálu češtiny a příslušného studovaného jazyka.
Syllabus
  • 1. Communication; 2. Manipulation; 3. Advertising and marketing; 4. Political PR, negativ electional compain and language aggression; 5. Rhethorics.
Literature
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024723396. URL info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 319 s. ISBN 9788073673871. URL info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 9788020016799. info
  • HOFSTEDE, Geert and Gert Jan HOFSTEDE. Kultury a organizace : software lidské mysli : spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Translated by Luděk Kolman. Praha: Linde, 2007, 335 s. ISBN 808613170X. info
  • WINKLER, Jiří. Úvod do komunikace a interakce v organizační praxi : skripta. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Ekonomicko-správní fakulta, 1998, 105 s. ISBN 8021018925. info
Teaching methods
Lecture, seminar, discussion
Assessment methods
Oral exam
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2018/JSS435