KJ1A003 Practical Catalan 3

Faculty of Arts
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/4/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Pavlína Javorová Švandová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavlína Javorová Švandová
Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Lucie Kuzmová, Ph.D.
Timetable
Mon 12:00–13:40 G25, Fri 12:00–13:40 L31
Prerequisites
KJ1A002 Catalan 2
Students are requires to have A2 level in Catalan.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Tento předmět se zaměřuje na komunikační kompetence odpovídající úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce. To znamená získání vhodného jazyka pro běžné komunikační situace týkající se práce, školy, zábavy nebo cestování do Katalánska. Zaměří se také na gramatiku, zejména na: nominální morfologii, determinanty, kvantifikátory, slovesa, příslovce (čas, místo, směr, způsob, množství), předložky, spojky, pasivní hlas a vložené klauzule.

This subject focuses on communicative competences corresponding to B1 level of the Common European Framework of reference. This means acquiring an appropriate language for the common communicative situations related to work, school, entertainment or travelling to a Catalan speaking country. It will also focus on grammar, in particular: nominal morphology, determiners, quantifiers, verbal inflection, adverbs (time, place, direction, manner, quantity), prepositions, conjunctions, passive voice and embedded clauses.
Learning outcomes
Po absolvování předmětu musí být studenti schopni splnit všechny požadavky úrovně B1 MECR. To znamená, že studenti musí být schopni: 1. Porozumět hlavním bodům projevu o rodinných otázkách týkajících se práce, školy, zábavy atd. 2. Vyvarovat se většiny situací, které se mohou objevit při cestování do Katalánska. 3. Vytvořit jednoduché texty spojené se známými tématy nebo osobním zájmem. 4. Popsat, vysvětlit a ospravedlnit otázky související se zkušenostmi a událostmi, sny, naděje a ambice.

At the end of the course students must be able to perform all the requirements of B1 level according to the Common European Framework of Reference for Languages. This means that students must be able to: 1. Understand the main points of clear standard input on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc. 2. Deal with most situations likely to arise while travelling in an area where the language is spoken. 3. Produce simple connected text on topics that are familiar or of personal interest. 4. Describe experiences and events, dreams, hopes and ambitions and briefly give reasons and explanations for opinions and plans.
Syllabus
  • 1. Osobní informace: fyzické a psychologické popisy, vztahy a lidé. 2. Bydlení: charakterizace typů bydlení, služeb a společných budov ve městě, nájem nebo získání místa bydlení. 3. Profesní vztahy: pracovní podmínky, pracovní perspektiva, nezaměstnanost 4. Denní aktivity, zážitky, volný čas. 5. Cestování a pohyb: ubytování, dopravní prostředky, informace a příprava, zavazadla. 7. Atmosférické podmínky: počasí a podnebí, katastrofy. 8. Nákup: hračky, lékárny, dary, práva a povinnosti. 9. Fyzické a psychické stavy: nemoci, nehody, hygienická pomoc, léky. 10. Gastronomie: restaurace, ocenění jídla, nápoje, prostředí, služby a ceny. 11. Veřejné a soukromé služby: policie, nouzové situace, banky 12. Sdružení, shromáždění, kluby, strany, společnosti
  • 1. Personal information: physical and psychological descriptions, relationships and people. 2. Housing and place of residence: characterization of multiple types of housing, services and common buildings in a city, rent or acquisition of a place to live. 3. Professional relationships: working conditions, job perspective, unemployment 4. Daily activities, experiences, free time and leisure. 5. Travelling and moving: place to sleep, means of transport, information and preparation, luggage, 7. Atmospheric conditions: climate and weather, catastrophes 8. Buying: toys, pharmacy, gifts, rights and obligations of consumers 9. Physical and mental states: illnesses, accidents, sanitary assistance, medication. 10. Gastronomy: restaurants, valorations of food, drink, ambience, services and price 11. Public and private services: police, emergencies, banks 12. Associations, assemblies, clubs, parties, societies
Literature
    required literature
  • Albert Vilagrasa Grandia (2020): A punt 3. Curs de català. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
  • Secretaria de Política Lingüística (2003): Programa de llengua catalana. Nivell elemental. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
  • Clua, M. Jesús; Montserrat Crous, Roser Garcia et al. (2004): Curs de llengua catalana. Nivell elemental. Barcelona: Castellnou.
    recommended literature
  • Gramàtica de la llengua catalana. Primera edició. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans. xli, 1439. ISBN 9788499653167. 2016. info
  • ORTEGA ROBERT, Rudolf. Tots els dubtes : una gramàtica del català a l'abast. Edited by Màrius Serra. 1a ed. Barcelona: RBA. 333 s. ISBN 9788482646992. 2014. info
    not specified
  • Bastons, Núria; Cristina Bernardó & Llorenç Comajoan (2011). Gramàtica pràctica del català. Barcelona: Teide.
Teaching methods
Přednášky, prezentace, domácí úkoly, čtení
Lectures, class presentations, homework, reading
Assessment methods
Written and oral exam, written and listening comprehension, written and oral expression, grammar and vocabulary test. 70% of correct answers is needed to pass the exman.
Language of instruction
Catalan
Follow-Up Courses
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2022/KJ1A003