KRMgrA03 Magisterský interpretační seminář I

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 14:10–15:45 pracovna
Předpoklady
KRBcA04 Řecká mluvnice IV
Dobrá orientace ve starořeckém textu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je porozumět vybraným pasážím Homérova díla; Na konci kurzu bude student schopen:
komentovat vybrané pasáže Homérova díla jak z jazykového, tak ze stylistického hlediska;
analyzovat literární stránku díla.
Osnova
  • V úvodu semináře jsou probrána nejvýznamnější homérská metra do té míry, jak je to důležité pro jazykovou interpretaci vybraného textu (například pauzy ve verši, kde se vyskytuje hiát, důsledky digammy apod). Následuje samotná jazyková interpretace jednotlivých pasáží homérské epiky. Při výběru konkrétních pasáží textu budou zohledněna také přání a zájmy účastníků semináře. Seminář také slouží jako úvod do historické gramatiky a dějin řeckého jazyka. Studium jazyka homérské epiky je důležité z několika důvodů: 1, posouzení geneze homérské epiky a datování různých částí textu do odlišných období - v tomto kontextu se jedná zejména o charakteristické prolínání iónských a aiolských prvků v umělém homérském jazyce, v mladších částech textu pozorovatelné nesprávné užívání archaických výrazů a větných konstrukcí, které již nebyly pro mladší tvůrce srozumitelné 2, jazyková interpretace textu (například určení významu homérských výrazů nebo tvoření slov, které se později v řeckém jazyce neobjevuje) 3, přehled o dějinách řeckého jazyka
Literatura
  • LIDDELL, H. G. a R. SCOTT. A Greek-English Dictionary. Oxford, 1951. info
  • SMYTH, Herbert Weir. Greek Grammar. Harvard University Press, 2002. ISBN 0-674-36250-0. info
  • SCHWYZER, E. a A. DEBRUNNER. Griechische Grammatik. München, 1939. info
  • příslušnou literaturu zadává vyučující individuálně na základě zvoleného tématu
Výukové metody
Přednášky, čtení a překlad vybraných pasáží a komentář k textu. Domácí příprava.
Metody hodnocení
Kolokvium se uděluje na základě ústní zkoušky, na které student dokládá schopnost přeložit a filologicky komentovat vybraný úsek Homéra.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je povinný.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2014, podzim 2016.