LMKB406 Ekfráze

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0/0. 0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Stanislava Fedrová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché pondělí 12:30–15:45 zrusena M13
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ekfráze jako intermediální žánr
Seminář seznamuje se základními obrysy tradice a podoby žánru ekfráze od jejích počátků k současné době, metodologicky je ukotven především v intermediálních studiích. V interpretacích bude usilovat o hledání a pojmenovávání jednotlivých ekfrastických postupů a gest, například: Jak se může akt vnímání, pozorování vizuální reprezentace propisovat do strukturace její verbální reprezentace. Jak se statický popis dynamizuje rozehráním do události a zapojením do vyprávění, a to nejen do mikrostruktury situace, ale i makrostruktury celku textu. Jaká je role a funkce ekfrastické pasáže v rámci celku textu – ekfráze nemusí být jen pauzou ve vyprávění, kterou lze snadno eliminovat. Anebo jak může verbální médium svými vlastními prostředky imitovat či simulovat mediálně specifické techniky vlastní jinému uměleckému druhu.
Interpretačně se budeme věnovat jak ustavujícím, klasickým textům tohoto žánru (Homér, Vergilius, Filostratos, John Keats), tak vybraným ekfrastickým textům české (např. Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer, Jiří Karásek ze Lvovic, Alois Jirásek, Jaroslav Durych, Bohumil Hrabal, Miloš Urban) i světové (Vladimir Nabokov, John Fowles, John Bannville) literatury.

Po absolvování kurzu bude student schopen:
- základní orientace v dějinách žánru i v současné mezinárodní literárněvědné diskusi o ekfrázi
- samostatně interpretovat ekfrastické texty
- porozumět intermediálním vazbám mezi literaturou a výtvarným uměním
- využít získané poznatky v navazujících disciplínách
Osnova
  • 1. Úvodem k tradici rétorické kategorie i žánru a také k ekfrázi jako předmětu vědeckého zájmu
  • 2. Achilleův štít z různých úhlů pohledu: kouzlo popisu
  • 3. Filostratos a zrod ekfráze jako žánru
  • 4. Koncept zastaveného času a překonání propasti času uměním aneb Od anglických romantiků přes Vrchlického k Wislawě Szymborské
  • 5. Pohled, zírání, pozorování aneb Kdo je tady pozorovatel?
  • 6. Nehybné obrazy okamžiku a/versus (jejich?) narativní sukcesivita aneb O hranicích popisu a vyprávění
  • vybraná literatura k tématu
  • BOEHM, Gottfried – PFOTENHAUER, Helmut (eds.), 1995, Beschreibungkunst – Kunstbeschreibung. Ekphrasis von der Antike bis zur Gegenwart, München: Wilhelm Fink
  • FEDROVÁ, Stanislava – JEDLIČKOVÁ, Alice, 2010, „Narativní scénáře a piktoriální modely“, World Literature Studies 2 (19), č. 2, s. 20–41
  • FEDROVÁ, Stanislava – JEDLIČKOVÁ, Alice, 2010 Obraz v příběhu – ekfráze ve vyprávění. Předběžné návrhy k rozlišení popisnosti a vizuality, Slovenská literatúra 57, č. 1, s. 29–59
  • HALL, James, 1991, 2008 [1974], Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha: Mladá fronta / Paseka
  • HEFFERNAN, James, 1993, Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery, Chicago – London: University of Chicago Press
  • HOLLANDER, John, 1995, The Gazer’s Spirirt. Poems Speaking to Silent Works of Art, Chicago–London: University of Chicago Press
  • LESSING, Gotthold Ephraim, 1960 [1766], Láokoón čili o hranicích malířství a poezie, Praha: SNKLHU; též in: Hamburská dramaturgie. Láokoón. Stati, Praha: Odeon 1980
  • MITCHELL, William J. T., 1994, Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation (Chicago: University of Chicago Press)
  • RAJEWSKY, Irina O., 2002, Intermedialität, Tübingen – Basel: Francke Robillard, Valerie – Jongeneel, Els (eds.), 1998, Pictures into Words. Theoretical and Descriptive Approaches to Ekphrasis, Amsterdam: VU University Press
  • SAGER EIDT, Laura M., 2008, Writing and Filming the Painting. Ekphrasis in Literature and Film, Amsterdam: Rodopi
  • SCHAEFER, Christina – RENTSCH, Stefanie, 2004, „Ekphrais: zur Begriffsbestimmung in der neueren Forschung“, Zeitschrift für französische Sprache und Literatur 114, č. 2, s. 132–165
  • SPITZER, Leo, ,1955 „The Ode on a Grecian Urn or content vs. metagrammar“, Comparative Literature 7, č, 3, s. 203–225
  • THEIN, Karel, 2006, „Filostratos Starší a zrození dějin umění z ducha ekfrasis“, in: Pictura verba cupit. Sborník příspěvků pro Lubomíra Konečného, eds. Beket Bukovinská – Lubomír Slavíček, Praha: Artefactum, s. 23–29
  • YACOBI, Tamar, 1995, „Pictorial Models and Narrative Ekphrasis“, Poetics Today 16, č. 4, s. 599–649
  • WOLF, Werner – BERNHART, Walter (eds.), 2007: Description in Literature and Other Media. Studies in Intermediality 2, Amsterdam: Rodopi; úvodní studie č. 2013, Praha: ÚČL AV ČR
Výukové metody
kombinace výkladu, diskuse, interpretace a připravených referátů
Metody hodnocení
podmínky získání kreditu:
1. aktivní účast na semináři
2. krátký informativní referát v průběhu semináře
3. krátká seminární práce s vlastní interpretací vybraného ekfrastického textu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude otevřen a vyučován při minimálním počtu 6 zapsaných studujících.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016.