FF:MUBKO_020 Muzejní marketing - Informace o předmětu
MUBKO_020 Muzejní marketing a management
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0 4 bloky po 6 hodinách + e-learning 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. František Šebek (přednášející)
prof. PhDr. Pavol Tišliar, PhD. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Pavol Tišliar, PhD.
Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová
Dodavatelské pracoviště: Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Muzeologie (program FF, B-HI)
- Muzeologie (program FF, B-MU_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s principy managementu a marketingu, které budou aplikovány do praxe muzeí. Studenti si osvojí základní postupy procesu řízení muzejních institucí, zásady marketingu, public relations, fundraisingu aj. v podmínkách muzeí a se zřetelem na obecné vývojové tendence v ČR a evropském kontextu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit základní principy managementu a marketingu muzejních institucí;
- aplikovat poznatky v praxi - Osnova
- Struktura oboru managementu, základní pojmy, jeho historie a strategické tendence v podmínkách 21. stol. Muzea a problematika trhu volného času.
- Řízení instituce jako proces řízení a osobnost manažera, způsoby komunikace v muzeu, problematika podnikové kultury. Různé styly řízení, jako např. týmový management, brainstorming, řízení v době turbulentních změn, krizový management.
- Zásadní význam plánování (projektování), stanovení koncepcí a strategií činnosti muzeí. Konkrétní postupy v podmínkách muzeí v ČR. Management některých specifických činností muzea: management sbírek (collections management); bezpečnostní management aj.
- Problematika výkonnostních standardů a problematika měření výkonnosti muzeí. Měřitelné a neměřitelné indikátory; benchmarking muzeí.
- Public relations (PR) a jeho důležitost v procesu řízení. PR v podmínkách muzeí a konkrétní příklady. Muzea a sdělovací prostředky u nás.
- Marketing jako věda a umění. Marketingový mix a jeho jednotlivé složky v podmínkách muzeí ČR.
- Fundraising jako umění a věda. Hlavní zásady a úskalí provádění fundraisingu v podmínkách muzeí se zřetelem na situaci v ČR.
- Mezinárodní etický kodex muzeí vyhlášený ICOM a hlavní právní normy pro muzejnictví v ČR. Charakteristika struktury muzeí v ČR a v různých zemích Evropy (struktura zřizovatelů, právní formy, typy muzeí podle zaměření činnosti).
- Výukové metody
- Kontaktní výuka (přednášky, dialog).
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.
- Informace učitele
- Ke kurzu je zřízena e-learningová podpora s relevantními materiály ke studiu spolu s okruhy otázek ke zkoušce, v které může student průběžně testovat poznatky nabyté ve výuce.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/MUBKO_020