MUB_020 Muzejní marketing a management

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Irena Loskotová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. František Šebek (přednášející)
Garance
PhDr. Irena Loskotová, Ph.D.
Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucia Miškolciová
Dodavatelské pracoviště: Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 19. 3. 9:00–12:40 M22, Pá 16. 4. 9:00–12:40 M22, Pá 7. 5. 9:00–12:40 M22, Pá 28. 5. 9:00–12:40 M22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy managementu a marketingu, které budou aplikovány do praxe muzeí. Studenti si osvojí základní postupy procesu řízení muzejních institucí, zásady marketingu, public relations, fundraisingu aj. v podmínkách muzeí a se zřetelem na obecné vývojové tendence v ČR a evropském kontextu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit základní principy managementu a marketingu muzejních institucí;
- aplikovat poznatky v praxi
Osnova
  • Struktura oboru managementu, základní pojmy, jeho historie a strategické tendence v podmínkách 21. stol. Muzea a problematika trhu volného času.
  • Řízení instituce jako proces řízení a osobnost manažera, způsoby komunikace v muzeu, problematika podnikové kultury. Různé styly řízení, jako např. týmový management, brainstorming, řízení v době turbulentních změn, krizový management.
  • Zásadní význam plánování (projektování), stanovení koncepcí a strategií činnosti muzeí. Konkrétní postupy v podmínkách muzeí v ČR. Management některých specifických činností muzea: management sbírek (collections management); bezpečnostní management aj.
  • Problematika výkonnostních standardů a problematika měření výkonnosti muzeí. Měřitelné a neměřitelné indikátory; benchmarking muzeí.
  • Public relations (PR) a jeho důležitost v procesu řízení. PR v podmínkách muzeí a konkrétní příklady. Muzea a sdělovací prostředky u nás.
  • Marketing jako věda a umění. Marketingový mix a jeho jednotlivé složky v podmínkách muzeí ČR.
  • Fundraising jako umění a věda. Hlavní zásady a úskalí provádění fundraisingu v podmínkách muzeí se zřetelem na situaci v ČR.
  • Mezinárodní etický kodex muzeí vyhlášený ICOM a hlavní právní normy pro muzejnictví v ČR. Charakteristika struktury muzeí v ČR a v různých zemích Evropy (struktura zřizovatelů, právní formy, typy muzeí podle zaměření činnosti).
Literatura
  • Museum management. Edited by Kevin Moore. London: Routledge, 1994. s. 298. ISBN 0-415-11279-6.
  • VYSEKALOVÁ, Jitka – MIKEŠ, Jiří.: Jak se dělá reklama. Vyd. 3. Praha: Grada Publisching, 2010. s. 208. ISBN 978-80-2473-492-7
  • NENADÁL, Jaroslav – VYKYDAL, David – HALFAROVÁ, Petra: Benchmarking - Mýty a skutečnost (Model efektivního učení se a zlepšování). Praha: Nakladatelství Press, 2011. s. 265. ISBN 978-80-7261-224-6
  • LEDVINOVÁ, Jana – PEŠTA, Karel: Základy fundraisingu aneb, jak získat peníze pro prospěšnou činnost. Praha: ISBN, 1996. s. 146
  • VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. Online. 4., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada Publishing, 2012. 324 stran. ISBN 9788024740058. [citováno 2024-04-23] URL info
  • JOHNOVÁ, Radka. Marketing kulturního dědictví a umění : [art marketing v praxi]. Online. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 284 s. ISBN 9788024727240. [citováno 2024-04-23] URL info
  • KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Online. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 304 s. ISBN 8024711044. [citováno 2024-04-23] URL info
  • VEBER, Jaromír. Management : základy, prosperita, globalizace. Online. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000. 700 s. ISBN 9788072610297. [citováno 2024-04-23] info
  • KOTLER, Philip. Marketing podle Kotlera :jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Online. Translated by Pavel Medek. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000. 258 s. ISBN 80-7261-010-4. [citováno 2024-04-23] info
  • DRUCKER, Peter F. Výzvy managementu pro 21. století. Online. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000. 187 s. ISBN 80-7261-021-X. [citováno 2024-04-23] info
  • LESLY, Philip. Public relations :teorie a praxe. Online. Translated by Stanislav Jurnečka. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 240 s. ISBN 80-85865-15-7. [citováno 2024-04-23] info
  • FORET, Miroslav. Komunikace s veřejností. Online. Vydání první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994. 206 stran. ISBN 8021010347. [citováno 2024-04-23] info
  • DRUCKER, Peter F. Řízení neziskových organizací :praxe a principy. Online. Translated by Ivan Bureš. 1. vyd. Praha: Management Press, 1994. 184 s. ISBN 80-85603-38-1. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Kontaktní výuka (přednášky, dialog).
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.