MUB_020 Muzejní marketing a management

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. František Šebek (přednášející)
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová
Dodavatelské pracoviště: Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 10. 3. 10:00–13:40 M22, Pá 24. 3. 10:00–13:40 M22, Pá 28. 4. 10:00–13:40 M22, Pá 19. 5. 10:00–13:40 M22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy managementu a marketingu, které budou aplikovány do praxe muzeí. Studenti si osvojí základní postupy procesu řízení muzejních institucí, zásady marketingu, public relations, fundraisingu aj. v podmínkách muzeí a se zřetelem na obecné vývojové tendence v ČR a evropském kontextu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit základní principy managementu a marketingu muzejních institucí;
- aplikovat poznatky v praxi
Osnova
  • Struktura oboru managementu, základní pojmy, jeho historie a strategické tendence v podmínkách 21. stol. Muzea a problematika trhu volného času.
  • Řízení instituce jako proces řízení a osobnost manažera, způsoby komunikace v muzeu, problematika podnikové kultury. Různé styly řízení, jako např. týmový management, brainstorming, řízení v době turbulentních změn, krizový management.
  • Zásadní význam plánování (projektování), stanovení koncepcí a strategií činnosti muzeí. Konkrétní postupy v podmínkách muzeí v ČR. Management některých specifických činností muzea: management sbírek (collections management); bezpečnostní management aj.
  • Problematika výkonnostních standardů a problematika měření výkonnosti muzeí. Měřitelné a neměřitelné indikátory; benchmarking muzeí.
  • Public relations (PR) a jeho důležitost v procesu řízení. PR v podmínkách muzeí a konkrétní příklady. Muzea a sdělovací prostředky u nás.
  • Marketing jako věda a umění. Marketingový mix a jeho jednotlivé složky v podmínkách muzeí ČR.
  • Fundraising jako umění a věda. Hlavní zásady a úskalí provádění fundraisingu v podmínkách muzeí se zřetelem na situaci v ČR.
  • Mezinárodní etický kodex muzeí vyhlášený ICOM a hlavní právní normy pro muzejnictví v ČR. Charakteristika struktury muzeí v ČR a v různých zemích Evropy (struktura zřizovatelů, právní formy, typy muzeí podle zaměření činnosti).
Literatura
    povinná literatura
  • DRUCKER, Peter F. Výzvy managementu pro 21. století. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 187 s. ISBN 80-7261-021-X. info
  • JOHNOVÁ, Radka. Marketing kulturního dědictví a umění : [art marketing v praxi]. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 284 s. ISBN 9788024727240. URL info
  • KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 304 s. ISBN 8024711044. URL info
    doporučená literatura
  • FORET, Miroslav. Komunikace s veřejností. Vydání první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 206 stran. ISBN 8021010347. info
  • KOTLER, Philip. Marketing podle Kotlera :jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Translated by Pavel Medek. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 258 s. ISBN 80-7261-010-4. info
  • LEDVINOVÁ, Jana – PEŠTA, Karel: Základy fundraisingu aneb, jak získat peníze pro prospěšnou činnost. Praha: ISBN, 1996. s. 146
  • NENADÁL, Jaroslav – VYKYDAL, David – HALFAROVÁ, Petra: Benchmarking - Mýty a skutečnost (Model efektivního učení se a zlepšování). Praha: Nakladatelství Press, 2011. s. 265. ISBN 978-80-7261-224-6
  • VEBER, Jaromír. Management : základy, prosperita, globalizace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 700 s. ISBN 9788072610297. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka – MIKEŠ, Jiří.: Reklama: Jak děla reklamu. Praha: Grada Publisching, 2008.
  • VYSEKALOVÁ, Jitka – MIKEŠ, Jiří – BINAR Jan: Image a firemní identita. Praha: Grada Publisching, 2020 (2. vyd.).
Výukové metody
Kontaktní výuka (přednášky, dialog).
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.