MVKK_06 Mass communications and pop culture

Faculty of Arts
Spring 2009
Extent and Intensity
2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Aleš Opekar, CSc. (lecturer)
Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Vlasta Taranzová
Timetable
Mon 18:20–19:55 J21
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Populární kultura provází člověka na každém kroku již od 1. poloviny 20. století a její současná podoba je provázána s masovými médii. Rozhlas, televize, film, gramofonový průmysl, internet a mobilní komunikační prostředky se vyvíjejí v těsné spojitosti s populární kulturou, jejíž podoba, funkce a účinnost se jim zároveň rychle přizpůsobuje. Studenti budou po absolvování kurzu schopni základní orientace v problematice masových médií, populární kultury a jejich vzájemné provázanosti.
Syllabus (in Czech)
  • terminologie obecná a specifická populární kultura a její podoby gramofonový průmysl problematika rozhlasu problematika televize internet a mobilní komunikace shrnutí
Literature
  • Hop on pop : the politics and pleasures of popular culture. Edited by Henry Jenkins - Tara McPherson - Jane Shattuc. Durham: Duke University Press, 2002, x, 748. ISBN 0822327376. info
  • CALCUTT, Andrew. Brit cult :an a-z of british pop culture. 1st pub. London: Prion, 2000, 448 s. ISBN 1-85375-321-1. info
  • MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Translated by Irena Přibylová - Martin Krejza. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000, 415 s. ISBN 8072171283. info
  • MCLUHAN, Marshall. The global village : der Weg der Mediengesellschaft in das 21. Jahrhundert. Edited by Bruce R. Powers. Paderborn: Junfermann Verlag, 1995, 284 s. ISBN 387387217X. info
  • Coca-cola culture :icons of pop. Edited by Roger Rosen - Patra McSharry Sevastiades. 1st ed. New York: Rosen publishing group, 1993, vi, 170 s. ISBN 0-8239-1594-8. info
  • POWERS, Bruce R. and Marshall MCLUHAN. The global village : transformations in world life and media in the 21st century. New York: Oxford University Press, 1989, xiii, 220. ISBN 019505444X. info
Assessment methods (in Czech)
test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2009/MVKK_06