FF:MVKK_06 Mass communications and pop cu - Course Information
MVKK_06 Mass communications and pop culture
Faculty of ArtsSpring 2009
- Extent and Intensity
- 2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Aleš Opekar, CSc. (lecturer)
Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Vlasta Taranzová - Timetable
- Mon 18:20–19:55 J21
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Culture Management (programme FF, N-HS)
- Culture Management (programme FF, N-OT) (3)
- Course objectives (in Czech)
- Populární kultura provází člověka na každém kroku již od 1. poloviny 20. století a její současná podoba je provázána s masovými médii. Rozhlas, televize, film, gramofonový průmysl, internet a mobilní komunikační prostředky se vyvíjejí v těsné spojitosti s populární kulturou, jejíž podoba, funkce a účinnost se jim zároveň rychle přizpůsobuje. Studenti budou po absolvování kurzu schopni základní orientace v problematice masových médií, populární kultury a jejich vzájemné provázanosti.
- Syllabus (in Czech)
- terminologie obecná a specifická populární kultura a její podoby gramofonový průmysl problematika rozhlasu problematika televize internet a mobilní komunikace shrnutí
- Literature
- Hop on pop : the politics and pleasures of popular culture. Edited by Henry Jenkins - Tara McPherson - Jane Shattuc. Durham: Duke University Press, 2002, x, 748. ISBN 0822327376. info
- CALCUTT, Andrew. Brit cult :an a-z of british pop culture. 1st pub. London: Prion, 2000, 448 s. ISBN 1-85375-321-1. info
- MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Translated by Irena Přibylová - Martin Krejza. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000, 415 s. ISBN 8072171283. info
- MCLUHAN, Marshall. The global village : der Weg der Mediengesellschaft in das 21. Jahrhundert. Edited by Bruce R. Powers. Paderborn: Junfermann Verlag, 1995, 284 s. ISBN 387387217X. info
- Coca-cola culture :icons of pop. Edited by Roger Rosen - Patra McSharry Sevastiades. 1st ed. New York: Rosen publishing group, 1993, vi, 170 s. ISBN 0-8239-1594-8. info
- POWERS, Bruce R. and Marshall MCLUHAN. The global village : transformations in world life and media in the 21st century. New York: Oxford University Press, 1989, xiii, 220. ISBN 019505444X. info
- Assessment methods (in Czech)
- test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2009/MVKK_06