M_VIRTUAL New Media Art & Entertainment

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Sellner (přednášející)
Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zdeněk Záhora (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:00–13:40 Virtuální místnost
Předpoklady
There are no prerequisites required. An ability to read scholarly texts in English is required.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
The course introduces students to new media art and entertainment. Specifically, with focus to computer generated art and software art (in case of new media art) and with digital games as a cultural phenomenon (in case of new media entertainment). The teaching methods: There will be combined frontal lectures (general history and theory of new media art and digital games) with case studies and workshops focused on local (e.g. Central European) phenomena. At the end of the course, students will be able to describe trajectories of the historical development of new media art and digital games. Their knowledge of new media art and digital games will be deepened by their acquaintance with some locally specific phenomena and events from within these fields.
Výstupy z učení
After completion of the course, student will be able to:
- discuss history of media art and digital games with focus on a local scene;
- describe examples of locally specific media art and digital games projects and institutions;
- designate differences between media art and digital games main genres.
Osnova
  • Themes of new media art and new media entertainment lectures and case studies:
  • WEEK 1 Introduction
  • WEEK 2 Digital Games History
  • WEEK 3 Europe Game Industry
  • WEEK 4 Serious Games
  • WEEK 5 Players, Gamers, Fandom
  • WEEK 6 Game Design Live
  • WEEK 7 Computers and Art
  • WEEK 8 Digital Sculpture, Digital Music
  • WEEK 9 Digital Poetry, Hypertext Fiction
  • WEEK 10 Video art
  • WEEK 11 New Media Art and Speculative Programming
  • WEEK 12 Post-internet Art and Design
Výukové metody
Lectures, readings, short documentary films watching, discussions, practical game design workshop.
Metody hodnocení
A research paper (academic essay) of 2,500-3,000 words on chosen topic of the lecture. For more read Instructions in study materials.

Deadlines for autumn semester:
- January 9
- January 23
- February 6
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
3–4 tasks:
- practical game design workshop;
- short non linear narrative story/game prototype;(Twine)
- short game boy like mini game(Bitsy);
- game analysis (CZECH TEXT GAMES, NES);
- a research paper (academic essay);
- your local game industry survey / research probe (text).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.