NJI_01 Sprachübungen und Landeskunde I/1

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/4/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Brom, Ph.D. (cvičící)
Mag. phil. Christina Fasching (cvičící)
Agnes Goldhahn, M.A., Ph.D. (cvičící)
PhDr. Anna Marie Halasová, Ph.D. (cvičící)
Cornelia Herrmann (cvičící)
PhDr. Roman Kopřiva, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Jiřina Malá, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr. (cvičící)
Mag. phil. Alena Suchánková (cvičící)
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiřina Malá, CSc.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiřina Malá, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJI_01/01: Čt 19:10–20:45 G23, S. Stanovská
NJI_01/02: Po 9:10–10:45 K23, J. Malá
NJI_01/03: St 10:50–12:25 K21, A. Halasová
NJI_01/04: Čt 17:30–19:05 G01, S. Stanovská
NJI_01/05: Pá 7:30–9:05 K12 nerezervovat, C. Herrmann
NJI_01/06: Pá 9:10–10:45 K12 nerezervovat, Ch. Fasching
NJI_01/07: Po 10:50–12:25 G32, A. Goldhahn
NJI_01/08: Pá 14:10–15:45 N01023, A. Goldhahn
Předpoklady
Předpokládaná úroveň jazykových dovedností studenta po úspěšném absolvování předmětu podle evropského referenčního rámce pro jazyky: B2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Das Konzept der sprachpraktischen Übungen basiert auf drei Säulen:
1. gleichmäßiges Training der vier Sprachfertigkeiten Sprechen, Hören, Lesen und Schreiben
2. Landeskundliche Themenkreise
3. Einführung und Training methodischen Fertigkeiten (Präsentationstechniken, Referate, Schreibtechnien u. ä.).
Koncepce cvičení spočívá na třech základních pilířích:
1. rovnoměrné procvičování čtyř jazykových dovedností, mluvení, poslouchání, čtení a psaní.
2. Zeměpisné oblasti.
3. Úvod a tréning metodických dovedností.
Osnova
  • Grammatik im Internet (Inst. f. dt. Sprache Mannheim): http://hypermedia.ids-mannheim.de/pls/grammis
  • Thematische Schwerpunkte:
  • Wie sind wir eigentlich? Menschliche Eigenschaften, persönliche Erlebnisse, die einen prägen; Freizeit, Hobbys, Sport
  • Lernen und Studium
  • Lebensstile, Wohnen und Alltagskultur in den deutschsprachigen Ländern
  • Ausländerproblematik, Xenophobie, Beziehung zu anderen Kulturen
  • Lesen und Literatur
  • Ökologie und alternative Lebensweisen
  • Arbeits- und Berufswelt
  • Jugendkulturen
  • Rollenverständnis - Männerbilder, Frauenbilder
  • Grammatische Schwerpunkte:
  • Modalverben, subjektive Modalität
  • Trennbare und untrennbare Verben; Präteritum, Perfekt, Plusquamperfekt
  • Partizipialkonstruktionen; Satzrahmen, Ausrahmung
  • Artikellehre; Satzverbindung, koordinierende Konjunktionen
  • Konjunktive, direkte und indirekte Rede
Literatura
  • HELBIG, Gerhard a Joachim BUSCHA. Deutsche Grammatik :ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin: Langenscheidt, 2001, 654 s. ISBN 3-468-49493-9. info
  • HELBIG, Gerhard a Joachim BUSCHA. Übungsgrammatik Deutsch. Berlin: Langenscheidt, 2000, 379 s. ISBN 3468494947. info
  • HELBIG, Gerhard a Joachim BUSCHA. Deutsche Übungsgrammatik. 5. Aufl. Leipzig: Enzyklopädie, 1989, 379 s. ISBN 3324003792. info
Výukové metody
jazyková cvičení u lektorů - rodilých mluvčích a českých vyučujících
Metody hodnocení
Výuka je zakončena zápočtem. U lektorů se píše stručný obsah, u českých vyučujících se píše gramatický test.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Rozdělení do kurzů podle kombinací bude vyvěšeno u rozvrhu.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.