NJK004 Pedagogická praxe průběžná. Propedeutika, náslech, technologie

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
120 hodin za semestr. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Johannes Benjamin Köck, BA, MA (přednášející)
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Voraussetzung für die Teilnahme am Kurs ist der Abschluss eines germanistischen oder vergleichbaren Bachelorstudiums und der Besuch, bzw. der Abschluss der Lehrveranstaltung "NJDII_001 Didaktika I - pozorování". Předpokladem je absolvování germanistického nebo srovnatelného bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou v rámci hospitací aplikovat teoretické poznatky z kurzu NJDII_001, který probíhá souběžně s praxí. Kurz slouží k prvnímu seznámení s institucí, na níž bude student absolvovat praxi, k seznámení se s dokumenty, vymezujícími obsah jednotlivých disciplín předmětu Němčina pro různé typy středních škol, k náslechové aktivitě na témž místě. Dalším cílem je zevrubná propedeutika učení, spojená s reflexí výuky před samotným započetím praxe.
Výstupy z učení
Student bude schopen - produktivně využívat poznatky z hospitací
- sepsat zprávu o hospitované výuce včetně obsahových protokolů
- poskytnout produktivní a kolegiální zpětnou vazbu
Osnova
  • Student si vybírá školu z nabídky sítě škol, s nimiž Ustav germanistiky spolupracuje. Školu kontaktuje, sestavuje podrobný plán praxe. Vypracovává dotazník, který reflektuje poznatky z předcházejících seminářů k oborové didaktice. Seznamuje se závaznými dokumenty, vymezujícími obsah jednotlivých disciplín předmětu Němčina pro různé typy středních škol a se způsobem jejich konkretizace ve školních dokumentech a individuálních metodických plánech směřujících k maturitní zkoušce. Absolvuje náslechy v požadovaném rozsahu, náslechy reflektuje a provádí písemnou evaluaci náslechu. Společně s oborovým didaktikem student absolvuje krátkou simulaci výuky v požadované délce, jež reflektuje zprávu z praxe náslechové. Tato simulace je společně rozebrána. Tento předmět obsahuje následující aktivity v předepsaném rozsahu: (120 hodin praxe) 60 h náslechy a příprava na ně 60 h další činnosti (hospitace, sdílení, reflexe náslechů, účast na worskhopu)
Literatura
  • ZIEBELL, Barbara. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. München: Goethe Institut, 2007, 1 DVD-vide. ISBN 9783468496196. info
  • SORGER, Brigitte. Lehrerverhalten und Lehrerrolle im DaF-Unterricht. In Fremd Sprachen Politik in Österreich, Mitteleuropa, Osteuropa. 1. vyd. Wien - München: Jugend und Volk, 1993, s. 161-170. Schulheft 68/ 1993. ISBN 3-224-1 9343-3. info
  • SÖNTGEN, Willy. Unterrichtsanalyse : methodische Ansätze und ihre wissenschaftstheoretischen Implikationen. Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 1992, 145 s. ISBN 3860640283. info
  • NEUNER, Gerhart, Michael KRÜGER a Ulrich GREWER. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 1981, 184 s. ISBN 3-468-49430-0. info
Výukové metody
Diskuse o feedbacku
Práce ve skupinách
Samostatná práce
Konzultace s vyučujícím
tandem a dočování
Metody hodnocení
Seminář bude zakončen vypracováním závěrečné zprávy o průběhu stáže - náslechu.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020.