PAM141 Intercultural competence

Faculty of Arts
Spring 2021
Extent and Intensity
0/16/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jan Kolář (seminar tutor)
Mgr. Petr Chaluš (lecturer)
Mgr. Lenka Zouhar Ludvíková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Klára Berg (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Martínková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
each odd Wednesday 16:00–19:40 C43
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
...
Learning outcomes
Studující po absolvování předmětu:
- získají lepší orientaci v tématu interkulturních kompetencí a neformálního vzdělávání
- budou si více vědomí své vlastní identity a pocitu sounáležitosti s ostatními
- budou schopni vyjadřovat své názory s větším respektem a empatií k druhým
- budou umět kriticky reflektovat předsudky a jednat proti diskriminaci.
Syllabus
  • 1. Úvod do kurzu, obsah a cíle, očekávání studujících, principy neformálního vzdělávání, interkulturní kompetence a přístupy k interkulturnímu vzdělávání
  • 2. Práce s vlastní identitou, sebereflexe nad vlastní kulturou
  • 3. Stereotypy, předsudky a diskriminace ve společnosti a jak s nimi pracovat ve vzdělávání
  • 4. Živá knihovna
  • 5. Nenásilná komunikace a empatie
  • 6. Metody designu neformálně vzdělávacích aktivit a projektová logika
  • 7. Design a realizace aktivit studujících, zpětná vazba a evaluace aktivit
  • Pozn.: Plán jednotlivých setkání je předběžný a bude v průběhu upravován dle potřeb skupiny.
Literature
    recommended literature
  • MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 204 stran. ISBN 9788026209157. info
  • MOON, Jennifer Ann, Michal DIVIŠ, Jan KOLÁŘ, Vít DOČEKAL, Josef VALENTA, Hana KASÍKOVÁ, Hana HORKÁ, Veronika RODRIGUEZOVÁ, Karla BRÜCKNEROVÁ and Michal DUBEC. Krajinou zkušenostně reflektivního učení (Landscape of Experiential and Reflective Learning). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 118 pp. ISBN 978-80-210-6296-2. info
  • KOLÁŘ, Jan and Bohumíra LAZAROVÁ. K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. (Towards oneself, the others, the profession. Theories, programmes and methods of personality and social development of educators.). In K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 133 pp. ISBN 978-80-210-4595-8. info
    not specified
  • MOREE, Dana. Než začneme s multikulturní výchovou : od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Edited by Iva Janská. Praha: Člověk v tísni, 2008, 109 s. ISBN 9788086961613. info
Teaching methods
Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti a sebereflexi studentů a studentek.
Assessment methods
1. Vypracování eseje - reflexe
- Termín odevzdání: do 10. 6. 2021
- rozsah: nejméně 2 normostrany
- tematické zadání bude na základě konzultace s vyučujícími upřesněno v průběhu semestru
2. Plnění průběžných praktických úkolů a cvičení - samostatná nebo skupinová práce k jednotlivým tematickým blokům (splnění alespoň 6 ze 7 těchto průběžných aktivit)
3. Plná účast alespoň na 6 setkání ze 7
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
Mgr. Klára Berg

Gruzie, kde jsem žila, prohloubila mou citlivost k nerovnostem, zájem o politiku a víru v kolektivní řešení problémů současné doby. Jako školitelka neformálního vzdělávání vidím v rozmanitosti sílu a zohledňuji, jak je v naší společnosti rozdělená moc. Solidarita je pro mě velice důležitá. Kurz interkulturních kompetencí vedu tento rok po čtvrté. Od roku 2010 se na volné noze věnuji neformálnímu vzdělávání na mezinárodní úrovni; od roku 2014 pracuji jako školitelka programů Erasmus+ a European Solidarity Corps pod Domem zahraniční spolupráce. Jsem také součástí představenstva evropské politické nadace, zabývající se klimatickou změnou a sociální spravedlností, kde mám na starost capacity building.

Mgr. Kateřina Martínková

Jsem lektorka a facilitátorka neformálního vzdělávání na volné noze, od roku 2014 spolupracuji a tvořím kurzy pro (převážně) neziskové organizace, pracuji s mezinárodními skupinami, mladými lidmi, dobrovolníky a pracovníky s mládeží. Často se profesně pohybuji v programu Erasmus+ a školím pro Dům zahraniční spolupráce. Vystudovala jsem Učitelství angličtiny a francouzštiny na PdF MU (magisterské studium), sociologii na FSS MU (bakalářské studium), po studiu jsem strávila rok v Chorvatsku jako mezinárodní dobrovolnice. Zajímají mě lidi, jejich fungování ve skupinách, komunikace, formování identity a vliv různých aspektů jejich identity na jejich život.

The course is also listed under the following terms Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2021/PAM141