PAN103 Gerontopedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 14:10–15:45 L32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je porozumění problematiky vzdělávání seniorů a péči o seniory v širších společenských souvislostech. Seznamuje s procesem stárnutí a stářím z hlediska gerontologického, psychologického, sociologického a především andragogického. Jsou diskutovány problémy institucionálního a organizačního zabezpečení vzdělávání seniorů na pozadí konstitující se gerontopedagogiky jako vědy.
Osnova
  • 1. Gerontopedagogika
  • 2. Stáří jako sociální událost
  • 2. Procesy stárnutí
  • 3. Teorie stárnutí
  • 4. Systém péče o seniory
  • 5. Funkce výchovy a vzdělávání v postproduktivním období, univerzity třetího věku.
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. první. Praha: Grada Publishing a.s., 2010, 160 s. Sestra (4048). ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • JIRÁK, Roman, Iva HOLMEROVÁ a Claudia BORZOVÁ. Demence a jiné poruchy paměti : komunikace a každodenní péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 164 s. ISBN 9788024724546. info
  • KALVACH, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 336 s. ISBN 9788024724904. info
  • MÜHLPACHR, Pavel a Petr STANÍČEK. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 116 s. ISBN 80-210-2510-7. info
    doporučená literatura
  • KALVACH, Zdeněk. Umírání a paliativní péče v ČR : (situace, reflexe, vyhlídky) : projekt Podpora rozvoje paliativní péče v České republice v programu Public Health Nadace Open Society Fund Praha. Praha: Cesta domů, 2004, 103 s. ISBN 8023928325. URL info
Výukové metody
teoretická příprava a seminář, práce v semináři, skupinová prezentace projektu ukončeno zápočtem
Metody hodnocení
přednáška a seminář, podmínkou je 80% účast na semináři v průběhu semestru
ukončeno zápočtem
Informace učitele
Základní literatura:
Čornaničová, Rozália. Edukácia seniorov. Vznik, rozvoj, podnety pro gerontogogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998.
Haškovcová, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989.
Jesenský, Ján: Andragogika a gerantogogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000.
Kalvach, Zdeněk a kol. Vybrané kapitoly z geriatrie a medicíny chronických stavů, I. a II. díl. Praha: Univerzita Karlova, 1995.
Kalvach, Zdeněk. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha: Karolinum, 1997.
Livečka, Emil. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací, 1979.
Rabušic, Ladislav. Česká společnost stárne. Brno: Masarykova univerzita a nakl. Georgetown, 1995.
Řříčan, Pavel. Cesta životem. Praha: SPN, 1989.
Šimek, D. Integrální andragogika. Olomouc: FF UP, 1997.
Aktuální problémy vzdělávání seniorů. Sborník příspěvků z odborného semináře se zahr. účastí. Olomouc: PdF, 1999. Předmět je realizován v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0195 Inovace a modernizace přípravy studentů pro komplexní uplatnění ve vzdělávání dospělých. Projekt je spolufinancován ESF a MŠMT ČR.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.