PAN111 Didaktické využití e-learningu (vyučování a učení on-line)

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Staudková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 21. 3. až Ne 22. 5. Po 10:50–12:25 B2.33, Po 22. 2. až Po 14. 3. Po 10:50–12:25 G02
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na kurz E-learning. Kurz je orientován na pedagogické a didaktické otázky e-learningu, kdy se studenti budou věnovat praktickým aplikacím prostředků ICT do vyučování a učení. Na základě svých znalostí a dovedností z předchozího kurzu budou společně (ve spolupráci s vyučujícím) vytvářet vlastní kurz o e-learningu, který bude využívat adekvátní prostředky ICT (např. elektronické výukové prostředí Moodle, Informační systém Masarykovy univerzity, webové stránky, datové sklady na internetu, výukové objekty apod.). Studenti se tak budou učit „o e-learningu e-learningem“. Studenti tedy budou schopni navrhnout a strukturovat obsah kurzu, dále naplánovat učební aktivity, vytvořit jednoduchý e-learningový kurz a provést základní evaluaci kurzu.
Osnova
  • 1. Pedagogicko-didaktické teorie a jejich aplikace v e-learningu. Psychologické a sociologické otázky e-learningu 2. Meze a možnosti e-learningu 3. Standardy a evaluace e-learningu 4. Role učitele a studenta v e-learningu 5. Základní přehled o prostředcích ICT využívaných v e-learningu (internet, webquest, wiki, podcast aj.) 6. Technické prostředky pro tvorbu digitálních výukových obsahů (digitální kamera, fotoaparát digitální, mobilní technologie – přenosné a kapesní počítače, specializované počítačové programy na úpravu a střih video i audio nahrávek) 7. Digitální vzdělávací objekty a digitální knihovny 8. Tvorba studentského e-learningového kurzu (projektová výuka, týmová práce) 9. Prezentace a interní obhajoba studentského kurzu.
Literatura
  • ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning : učební text pro distanční studium. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha. 144 s. ISBN 9788086723563. 2008. info
  • VLČKOVÁ, Kateřina. Vliv používání e-materiálů a snížení kontaktní výuky na studijní úspěšnost. Evaluace e-materiálů a předmětu podporovaného e-learningovým prostředím is.muni (zpráva z výzkumu, evaluační případová studie). In Sco 2007. Sborník z konference SCO, Brno 30.-31.5.2007. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. s. 1-6. ISBN 978-80-210-4296-4. 2007. sborník, © Masarykova univerzita v Brně info
  • MASON, Robin a Frank RENNIE. Elearning : the key concepts. New York: Routledge. xxxviii, 1. ISBN 0415373077. 2006. info
  • Sborník příspěvků ze semináře a soutěže eLearning 2006 : 7.-9. listopadu 2006 Hradec Králové. Edited by Jan Sedláček. Vyd. 1. s přílohou CD. Hradec Králové: Gaudeamus. 377 s. ISBN 8070414162. 2006. info
  • BIELAWSKI, Larry. Blended eLearning : integrating knowledge, performance, support, and online learning. 2nd ed., enterprise-class ed. Amherst: HRD Press. xx, 326. ISBN 0874257174. 2005. info
  • Konference eLearning ve vysokoškolském vzdělávání 2004 : sborník příspěvků. Edited by Bedřich Zimola. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. 172 s. ISBN 8073181908. 2004. info
  • GRIMUS, Margarete. eLearning, eTeaching, eEducation :an aspect of a new learning culture : study texts for European masters degrees. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. 205 s. ISBN 8073150522. 2003. info
Výukové metody
vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
Metody hodnocení
Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
Informace učitele
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/PAN111