PAN135 Lektorské minimum

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Řezáčová (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 14:00–16:40 C43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro trénování lektorských dovedností a pro získání zpětné vazby na předvedené výstupy v roli lektora. Student bude na konci kurzu rozumět lektorské roli, specifikům vzdělávání dospělých, bude se orientovat v základních didaktických metodách v oblasti vzdělávání dospělých,vytvoří vlastní minutový scénář na konkrétní vzdělávací kurz, vyzkouší si výstup v roli lektora, získá zpětnou vazbu na krátký (5-10 min. výstup v roli lektora).
Výstupy z učení
Student se orientuje v kompetencích lektora ve vzdělávání dospělých, zná didaktické principy vzdělávání dospělých, dokáže navrhnout lektorský scénář na krátké vzdělávací aktivity, získá zpětnou vazbu na své komunikační dovednosti v roli lektora (pro svou potřebu získá videonahrávku 2 minutového výstupu) i na dramaturgii vzdělávacího semináře, vyzkouší si vést krátkou vzdělávací aktivitu.
Osnova
  • základní termíny (lektorování, lektor, verbální a neverbální komunikace, vzdělávací kurz, didaktika vzdělávání dospělých, zpětná vazba, evaluace vzdělávacího kurzu ...)
  • 1. Osoba lektora, kompetence lektora ve vzdělávání dospělých
  • 2. Komunikační dovednosti lektora, práce s účastníky
  • 3. Přístup lektora, funkce lektora, struktura vzdělávacího kurzu
  • 4. Příprava na výuku, zahájení vzdělávacího kurzu
  • 5. Efektivní využití didaktických metod, pomůcek a techniky
  • 6. Evaluace vzdělávacícho kurzu
  • 7. Nácvik lektorských dovedností
Literatura
  • Langer, T. (2016). Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing.
  • Medlíková, O. (2013). Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora (2., dopl. vyd.). Praha: Grada.
Výukové metody
Bloková výuka,teoretická příprava, nácvik lektorských dovedností, diskuse ve skupině.
Metody hodnocení
Povinnou součástí jsou 2 vystoupení v roli lektora dle konkrétního zadání (5 min. úvod kurzu, 5-10 min. výsek z připraveného kurzu). Vyžadován je aktivní přístup. Akceptujeme 1 omluvenou absenci.
Informace učitele
Kurz je určen studentům, kteří nemají žádné zkušenosti s lektorováním nebo jen minimální. Jde o úvod do lektorských dovedností a aktivity jsou koncipovány tak, aby docházelo k získávání jistoty v lektorské roli prostřednictvím zpětné vazby na realizované lektorské výstupy. Výuka bude probíhat v čase od 14.00 do 16.40 v učebně C43, a to v těchto termínech: 19.2.2019 5.3.2019 19.3.2019 2.4.2019 16.4.2019 30.4.2019 14.5.2019
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je primárně určen studentům 3. a 4. semestru prezenčního navazujícího magisterského studia.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.