PAN200 State master examination

Faculty of Arts
Spring 2011
Extent and Intensity
0/0/0. 0 credit(s). Type of Completion: SZK (final examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (seminar tutor)
Ivana Klusáková (assistant)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the exam is to examine student's knowledge and skills gained in Master's Degree programme.
Syllabus
  • Outline of questions to corresponding lines of the final test from Andragogy. Current version is available on the website of the Institute of Educational Sciences Faculty of Arts MU.
Literature
  • PALÁN, Zdeněk. Výkladový slovník : lidské zdroje (Variant.) : Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. info
  • ZOUNEK, Jiří and Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím (Teachers and technology. Between a traditional and a modern approach). Brno: Paido, 2009, 172 pp. ISBN 978-80-7315-187-4. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 135 s. ISBN 9788024725802. URL info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman and Jiří ZOUNEK. E-learning ve vysokoškolské výuce pohledem empirického výzkumu (E-learning in university-level teaching as seen through empirical research). Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13. Brno: Masarykova univerzita, 2008, vol. 13, No 1, p. 101-126. ISSN 1211-6971. Fulltext info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 pp. ISBN 978-80-7367-416-8. info
  • PALÁN, Zdeněk. Další vzdělávání ve světě změn. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007, 72 s. ISBN 9788086723310. info
  • POL, Milan. Škola vedená, řízená a spravovaná. (Leadership, management and governance of school.). Pedagogika. Praha: UK, 2007, LVII, No 3, p. 213-226, 240 pp. ISSN 0031-3815. info
  • POL, Milan, Milada RABUŠICOVÁ and Petr NOVOTNÝ. Demokracie v české škole: potřeby hlavních dospělých aktérů života škol (Democracy in Czech Schools: on Needs of Adult Actors of the School Life). In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník anotací 14. konference ČAPV. 2006. ISBN 80-7043-483-X. info
  • POL, Milan and Petr NOVOTNÝ. Leadership as a Matter of Diversity. In ENIRDEM Conference 2006. 2006. info
  • HLOUŠKOVÁ, Lenka and Milan POL. Občanské vzdělávání dospělých v České republice (kontext, účast, nabídka a účastníci) (Adult Civic Education in the Czech Republic (Context, Participation, Offer and Participants)). Studia Paedagogica, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2006, vol. 2006, U11, p. 41-54, 13 pp. ISSN 1211-6971. info
  • POL, Milan. Pokračování projektu - pilotáž autoevaluace v českých školách. (Project continued - self-evaluation piloting in Czech schools.). In POL, Milan, J. MACBEATH and M. SCHRATZ. Serena aneb Autoevaluace škol v Evropě. Žďár nad Sázavou: Fakta, 2006, p. 204-221, 17 pp. Serena. ISBN 80-902614-8-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
  • ZOUNEK, Jiří. ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole (ICT and learning/teaching-friendly environment in Czech primary schools). In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV, 2005, p. 362-365. ISBN 80-244-1079-6. info
  • POL, Milan and Bohumíra LAZAROVÁ. Issues of Personal Development and Training. 2005. URL info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • POL, Milan and Petr NOVOTNÝ. Ředitelé a řízení kvality ve škole (... z případových studií) (Headteachers and the management of quality in school (... from case studies)). Studia Paedagogica, Sborník Filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2005, U10, No 1, p. 49-66, 8 pp. ISSN 1211-6971. info
  • ZOUNEK, Jiří. Vývoj a proměna školy a ICT (School development and transformation and ICT). In Poškole 2005. Sborník národní konference o počítačích ve škole. Monínec u Sedlce - Prčice: Mezinárodní organizační výbor Poškole, Jednota školských informatiků, 2005, p. 290-299. ISBN 80-239-4633-1. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
  • PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003, 199 s. ISBN 8086723038. info
  • PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Trendy v sekundárním vzdělávání v ČR v mezinárodním kontextu (Trends in Secondary Education in the Czech republic in international context). In POL, Milan and Petr NOVOTNÝ. Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2002, p. 5-16. nemá. ISBN 80-210-3020-8. info
  • Handbook of organizational learning and knowledge. Edited by Meinolf Dierkes. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2001, xxv, 979. ISBN 0198295820. info
  • POL, Milan and Bohumíra LAZAROVÁ. On situation in education and training of Czech school leaders. 2000. info
  • POL, Milan. Organizační poradenství a autonomní rozvoj škol. (Organizational consultancy and autonomous school development.). In Zborník I. medzinárodnej konferencie projektu ŠKOLA ZMENA. 2000th ed. Brezno: PdF UKF Nitra, Slovensko - Hogeschool Helicon Zeist, Nizozemí, 2000, p. 43-46. info
  • PALÁN, Zdeněk. Vzdělávání dospělých a Evropa. Edited by Ladislav Rýznar. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 127 s. ISBN 8070418796. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada and Milan POL. Diverzifikace terciárního sektoru v českém školství. (Diverzification of the tertiary sector in Czech schooling towards current situation and perspectives of development of higher vocational colleges.). Pedagogika. Praha: UK Praha, 1999, XLIX, No 2, p. 156-168. ISSN 0031-3815. info
  • Organizational learning in schools. Edited by Kenneth Leithwood - Karen Seashore Louis. 1st publ. Lisse: Swets & Zeitlinger, 1998, 289 s. ISBN 90-265-1539-1. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 8071845493. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
Teaching methods
Oral exam. Examination by committee.
Assessment methods
Master’s State Examination consists of two separately graded parts: Master’s thesis defence and oral part. For passing the Master’s state examination is essential to successfully master all of its parts. Total outcome of the State examination is evaluated with one of the grades in accordance with gradind scheme set in art. 17 par. 1 of Study and examination regulations MU.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught each semester.
Note related to how often the course is taught: individuálně.
Information on the extent and intensity of the course: individuálně.
The course is also listed under the following terms Spring 2010, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2013, Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Spring 2020, Autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2011/PAN200