PAPVA_41 Výpočetní technika IB

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Dresler, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Valášková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Předpoklady
PAPVA_40 Výpočetní technika IA
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je jednak prohloubit znalosti studentů při ovládání PC v operačním systému MS DOS, jednak je naučit pracovat v operačním systému Windows. Uživatelé počítače si nejprve osvojí prostřednictvím manuálů odpovídající terminologii a postupně zvládnou zápis dat, jeho přenos na diskety a vytištění textu. Jde o přípravu, která umožní případným zájemcům dále rozvíjet ovládání PC v rámci kurzu Výpočetní technika II (2. cyklus). Při výuce se klade důraz na procvičování získaných poznatků, na samostatnou práci s počítačem přesahující předepsaný počet hodin, což vede k získání potřebné jistoty při obsluze PC a tiskárny. Zpočátku je vhodný diferencovaný přístup k výuce podle úrovně znalostí výpočetní techniky ze střední školy.
Osnova
  • 1. Shrnutí látky probrané v předmětu Výpočetní technika I. 2. Relační datový model. Relační tabulka a její zápis. Interaktivita. Filtrování záznamů v relační databázi. 3. Dotazy. Důvody použití dotazů. Vytvoření dotazu. Volba polí. Výběrové dotazy. Použití zástupných znaků. Použití kritérií v dotazech. Vytvoření křížových dotazů. 4. Základy práce se sestavami. Důvody použití sestav a jejich funkce. Vytvoření sestav. 5. Import, export a připojování tabulek. Import tabulek z tabulkových kalkulátorů a textových souborů. 6. Úvod do práce s tabulkovými programy. Definice tabulkových programů. Tabulkové programy a archeologie. Informace o hlavních tabulkových programech. 7. Označení buněk a zadávání příkazů. Způsoby zadávání dat. Pohyb po listu. 8. Analýza údajů pomocí vzorců, jejich přesuny a kopírování. Grafy. Typy grafů. Formátování prvků grafu. 9. Použití grafů při analýze dat. Doplnění datové řady trendovou křivkou. 10. Statistická analýza dat pomocí programu Microsoft Excel. Histogram. 11. Příprava k tvorbě vlastní archeologické databáze. 12. Samostatná práce s databázemi. Analýza podkladů a návrh struktury databáze. 13. Samostatná práce s databázemi. Vytvoření databáze s formuláři. Deskripce. 14. Samostatná práce s databázemi. Dotazy. Vyhodnocení dat v tabulkové programu. 15. Shrnutí a test.
Literatura
  • Počítačová podpora v archeologii. Edited by Jiří Macháček. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 258 s. : i. ISBN 80-210-1562-4. info
Výukové metody
aktivní práce v semináři, skupinové projekty
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu -aktivní účast na semináři -vytvoření složitější databáze -použití grafů při analýze dat
Informace učitele
Studijní literatura: Macháček, J. (ed.). Počítačová podpora v archeologii 2. Brno - Praha - Plzeň. 2008. Macháček, J. (ed). Počítačová podpora v archeologii. Brno. Masarykova univerzita v Brně. 1997. Neustupný, E. Metoda archeologie. Katedra archeologie - FF ZČU. Plzeň. 2007 Neustupný, E. 1994. Role databází v archeologii. Archeologické rozhledy 46, 121-128.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Pro získání zápočtu je třeba aktivní účast na semináři a prokázání základních znalostí o odpřednášených metodách.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016.