PB12JA10 Dějiny sociální pedagogiky a vzdělání

Filozofická fakulta
jaro 2000
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Disciplína se zaměřuje na dějiny sociální pedagogiky jako vědy. V rámci této problematiky jsou analyzovány názory a myšlenky vybraných vědců a myslitelů přelomu století a první poloviny století dvacátého (P. Barth, P. Natorp, E. Durkheim, J. Černý, S. Velinský ad.). Pozornost je věnována některým sociálním problémům a otázkám v našich i světových dějinách. Úvodní část předmětu je zaměřena na zvládnutí základů historického výzkumu. Seminární část se zaměřuje na práci s vybranými díly a práci s historickými prameny. Zakončení kurzu: zápočet, zkouška. Požadavky k zápočtu a ke zkoušce: rozbor vybraného díla a jeho interpretace, obhajoba vlastních tezí na studentském semináři, odevzdání písemnou formou; zkouška má ověřit schopnost posluchače orientovat se v dějinách pedagogiky a především v dějinách sociální pedagogiky, základní přehled o některých sociálních problémem, jež byly řešeny v minulosti, přehled po základních dílech z výše uvedené oblasti, orientaci v různých myšlenkových a názorových směrech.
Metody hodnocení
Zakončení kurzu: zápočet, zkouška Požadavky k zápočtu a ke zkoušce: rozbor vybraného díla a jeho interpretace, obhajoba vlastních tezí na studentském semináři, odevzdání písemnou formou; zkouška má ověřit schopnost posluchače orientovat se v dějinách pedagogiky a především v dějinách sociální pedagogiky, základní přehled o některých sociálních problémem, jež byly řešeny v minulosti, přehled po základních dílech z výše uvedené oblasti, orientaci v různých myšlenkových a názorových směrech.
Informace učitele
Literatura: Cipro, M.: Prameny výchovy. I. - V. díl. Praha, vlastní náklad 1991-1998. Dewey, J.: Škola a společnost. Praha 1904. Holzbachová, I.: Sociální filozofie. (Antologie textů). Brno 1997. Chlup, O.: Pedagogika. Praha 1933 nebo 1936. Makarenko, A. S.: O výchově dětí v rodině. Praha 1953. Pedagogická encyklopedie. Red.: Chlup, O., Kubálek, J., Uher, J.. Praha 1938 - 1940. 3 sv. Singule, F.: Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha 1966. Slovník českých filozofů. Vedoucí redaktor Jiří Gabriel. Brno 1998. Štverák, V.: Obecná a srovnávací pedagogika. Praha 1997. Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové 1997. Velinský, S.: Individuální základy sociální pedagogiky. 1927.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.