PB12JA14 Introduction to Counseling

Faculty of Arts
Spring 2006
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: PZk (examination). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Libor Hřebíček, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
Tue 11:40–13:15 B32
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je představit poradenství jako odbornou profesionalizovanou činnost s vlastním (i když interdisciplinárním) teoretickým a výzkumným zázemím. Kurz je postaven na analýze současného stavu poradenství a výhledech rozvoje poradenství do budoucna a to jak v ČR tak i ve světě. Vyústěním této části kurzu je nastínění vývojových trendů v oblasti profesionalizace poradenské práce, v obsahovém zaměření poradenství či rozvoji koncepce poradenských služeb. Druhá část kurzu se zaměřuje na vybrané teorie (např. Rogersova škola, kognitivně - behaviorální školy, Franklova škola, systemické poradenství), které jsou analyzovány podle aktérů a průběhu poradenského procesu. Analýza by měla vést k hlubšímu pochopení specifičnosti poradenské práce, které jsou náplní třetí části kurzu (jedná se zejména o vedení a fáze poradenského procesu, role poradce a z toho vycházející metody a formy poradenské práce apod.).
Literature
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
  • GABURA, Ján and Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 80-85850-10-9. info
  • DRAPELA, J. V. and Vladimír HRABAL. Vybrané poradenské směry : teorie a strategie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 81 s. ISBN 8071840114. info
  • KOŠČO, Jozef. Poradenská psychológia. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1987, 446 s. info
Assessment methods (in Czech)
Forma výuky: přednášky a semináře.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Autumn 2003, Spring 2004, Autumn 2004, Spring 2005, Autumn 2005, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/PB12JA14