PB21JA25a Metody a techniky pedagogického výzkumu

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:50–12:25 C33
Předpoklady
PB22PA30 Úvod do pedagogického výzkumu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Absolvování kurzu Úvod do pedagogického výzkumu
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je orientován tématicky, postupně budou diskutovány možnosti zjišťovat a měřit interakci, postoje, interpersonální a skupinové vztahy, vědomosti, dovednosti a znalosti a širší kontext výchovy a vzdělávání (za porozumění sociologickému a demografickému výzkumu). Zvláštní pozornost bude věnována metodám dotazování, longitudinálnímu a akčnímu výzkumu a kvalitativnímu výzkumu. Na konci kurzu jsou studenti schopni: popsat silné a slabé stránky metod a technik pedagogického výzkumu; posoudit adekvátnost metodologického postupu výzkumu; poučeně vybrat a použít adekvátní metodu či techniku pedagogického výzkumu.
Osnova
  • Věda, vědecký výzkum, fáze empirického výzkumu: výzkumný problém, teoretická příprava na výzkum, zmapování tématu
  • Hypotézy (formulace a obecně testování), falzifikace a verifikace, operacionalizace, měření, validita, reliabilita, proměnné
  • Technický projekt, výběr výzkumného souboru, ekonomické a personální limity výzkumu, kritéria rozhodování pro výběr metod a technik
  • Experiment v pedagogickém výzkumu
  • Metody a techniky dotazování (dotazník, interview)
  • Metody a techniky zkoumání postojů (sémantický diferenciál, postojové škály, Q metodologie, projektivní techniky)
  • Metody a techniky zkoumání pedagogické a sociální interakce (pozorování, interakční analýza, situacionismus)
  • Metody a techniky zkoumání interindividuálních a skupinových vztahů (měření školního klimatu, sociometrie, sociálně-kognitivní mapování)
  • Obsahová analýza, analýza dokumentů, sekundární analýza dat
  • Kvalitativní výzkum, případové studie
  • Longitudinální výzkum, akční výzkum, srovnávací výzkum
  • Zobecnění závěrů, interpretace dat, výzkumná zpráva
Literatura
    povinná literatura
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • COHEN, Louis, Lawrence MANION a Keith MORRISON. Research methods in education. 5th ed. London: RoutledgeFalmer, 2000, xvi, 446. ISBN 0415195411. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
    doporučená literatura
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. První. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 176 s. Skripta. ISBN 978-80-210-4359-6. URL info
  • MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
  • RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
Výukové metody
Přednášky, průběžná cvičení individuální a skupinová.
Metody hodnocení
Test s otevřenými otázkami (90%), seminární práce najplňující požadavky (10%).
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=2469
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.