PB21PA22 Developmentaz Psychology

Faculty of Arts
Autumn 2000
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Dita Janderková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Developmental Psychology The objective of the program is to provide students with a well-structured survey including the object of the study of the developmental psychology, significant scholars representing this field, characteristic topics and contemporary trends. Next, the program presents a view of the development of mental functions, activities, personality components and of the personality as a whole in childhood and adolescence. Students will acquire knowledge about the overall characteristics of the stages of ontogeny one by one (classes of age, development stages): antenatal, new-born and infant stage, early childhood, pre-school childhood, school age, pubescence and adolescence. In this survey they will be acquainted with attitudes of the development psychology to children's game and to fairy tales.
Syllabus (in Czech)
  • Posluchači se seznámí se základními poznatky vývojové psychologie formou přednášky a semináře. Přednášky budou rozděleny na dvě samostatné části. První bude tvořit obecná ontogenetická psychologie a druhou speciální ontogenetická psychologie. Nejprve budou rozebírány pojmy - fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze psychiky, ;aktuální geneze", vývojová změna, biodromální psychologie, dále metody vývojové psychologie - příčný přístup, retrospektivní (anamnestický) postup, výzkum prospektivní (katamnestický), kasuistika. Zvláštní pozornost bude věnována periodizaci duševního vývoje (periodizace podle P. Říčana, E.H.Eriksona, S. Freuda, J. Piageta), teoriím duševního vývoje člověka (teorie empiristické, nativistické, teorie individualizace duševního vývoje), vztahu vývojové psychologie k výchově, k pedagogice. Rozebrány budou specifické znaky vývoje, zvláštnosti v psychickém vývoji chlapců a dívek, pojmy sekulární akcelerace, fluidní a krystalická inteligence v průběhu životní dráhy. Speciální ontogenetická psychologie se zaměří na charakteristiku jednotlivých období vývoje člověka (prenatální a novorozenecké období vývoje, kojenecké období, batolecí období, předškolní období vývoje, mladší školní období a období dospívání, charakteristika dospělosti a období stáří). Podle možností plánujeme v rámci seminářů návštěvu kojeneckého ústavu a domova důchodců.
Literature
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 8071843172. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2000/PB21PA22