PB22JA31 Special Education

Faculty of Arts
Spring 2001
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Speciální pedagogika Kurz si klade za cíl poskytnout celkový vhled do speciálně pedagogické problematiky i do problematiky jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Studenti získají přehled o všech druzích postižení a poruch, se kterými se mohou setkat u jedinců ve všech věkových kategoriích. Zvláštní pozornost bude věnována aspektům handicapu v období školní docházky a adolescence. Kurz seznámí studenty se speciálně pedagogickými metodami uplatňovanými v běžných a speciálních školách, představí současnou nabídku vzdělávacích možností žáků se speciálními potřebami a její legislativní zakotvení.
Syllabus (in Czech)
  • Přednáška a semináře budou členěny do dvou částí. V první části se posluchači seznámí s předmětem studia speciální pedagogiky, s užším a širším vymezením speciální pedagogiky, pojmem defektologie, handicap, handicapovaný jedinec, defekt - orgánový, funkční, defektivita, dále s klasifikací speciální pedagogiky, speciálně pedagogickými zásadami, metodami speciální pedagogiky, nápravnými metodami - reedukace, kompenzace, rehabilitace, speciálně pedagogickou prevencí, vrozenými, získanými vadami, s příčinami vývojových vad, s typy vývojových poruch,s vývojem a výchovou handicapovaných, s determinací vývoje handicapovaných (dědičnost, vrozené postižení, frustrace, stres, deprivace, nevhodná výchova handicapovaných, bipolárnost výchovného působení), se stupni socializace - integrace, adaptace, utilita, inferiorita. Samostatně budou probrány kombinované vady, jejich příčiny, členění a výchova jedinců s kombinovanými vadami. Druhá část přednášek a seminářů bude zaměřena na oblast jednotlivých speciálně pedagogických pedií (somatopedie, tyflopedie, surdopedie, logopedie, psychopedie, etopedie). Samostatná přednáška bude zaměřena na parciální nedostatky (lehké mozkové dysfunkce, specifické poruchy učení, specifické poruchy chování), leváctví. Přednášky a semináře budou podle možností doplněny návštěvami speciálně pedagogických zařízení.
Literature
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pedagogika speciální. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 199 s. ISBN 8021010096. info
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 5. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 231 s. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2000.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2001/PB22JA31