PB22PA31 Basics of special education

Faculty of Arts
Autumn 2013
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer), doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
Tue 19:10–20:45 L31
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The main aims of the course are to understand paradigms of social pedagogy nowadays and in the past, to familiarize with structures of the academic discipline “special pedagogy”, to familiarize with issues of individual special pedagogy disciplines and to analyze contemporary education options for children, pupils, students and adults with specific needs.
Syllabus
  • Course Outline Special Pedagogy – Constituted Pedagogic Academic Discipline Basic Terminology, Categorization and Methods in Special Pedagogy Special Pedagogy Disciplines Development of Care for Handicapped People The First Education Activities for Handicapped People The Historical Role of Institutional Care in Education of Handicapped People Development of Special Education Contemporary Conception of Special Pedagogy The Legal Basis of Special Education Overview of Special Education Systems Abroad Trends in Special Education
Literature
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
  • Valenta, Milan - Rádlová, Eva (eds.) III. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0547-4.
  • Mönks, Franz J. - Ypenburg, Irene H. Nadané dítě. Praha : Grada Publishing, 2002. 98 s. ISBN 80-247-0445-5
  • Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého Olomouc, 2003. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5.
  • Jesenský, Jan. Základy komprehenzivní rehabilitace. Brno: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
  • Květoňová-Švecová Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. 1. vyd. Brno : Paido Brno, 2004. od s. 23 - 49, 27 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-063-8.
  • Valenta, Milan - Rádlová, Eva (eds.) IV.Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta Katedra speciální pedagogiky, 2004. ISBN 80-244-0770-1.
  • NOVOSAD, Libor and Dana ŠVINGALOVÁ. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy :příspěvky k filozofie výchovy v pomáhajících profesí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 125 s. ISBN 80-7290-091-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením III. 1st ed. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 43 pp. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Praha: IPP ČR, 2001, 50 pp. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Praha: IPPP ČR, 2001, 33 pp. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
  • JESENSKÝ, Jan. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 159 s. ISBN 80-7066-941-1. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pedagogika speciální. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 199 s. ISBN 8021010096. info
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 5. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 231 s. info
Teaching methods
Lectures, seminars, discussion
Assessment methods
Course type: lectures supplemented with seminars and self-study. E-learning support to the course in the ELF. Course evaluation – exam: written test
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2002, Spring 2003, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2013/PB22PA31