PB22PB22 Česko-německé vztahy ve vzdělávání

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:30–14:05 G12
Předpoklady
PB22PA29 Dějiny sociální pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmětem tohoto kurzu je studium vývoje česko-německých vztahů v oblasti pedagogiky a školství od vydání Všeobecného školního řádu v období vlády Marie Terezie do období vydání Košického vládního programu ke konci druhé světové války. Základní formou výuky jsou přednášky doplněné studentskými výzkumnými projekty. Studenti získají nejenom základní přehled o problematice, ale budou po metodologické průpravě schopni realizovat vlastní výzkum v oblasti česko-německých vztahů v dějinách pedagogiky a školství.
Osnova
  • 1. Metodologické otázky historicko-pedagogického výzkumu. 2. Všeobecný školský řád Marie Terezie a jeho důsledky na školní výuku v českých zemích. 3. Vývoj školství v první polovině 19. století - první snahy o zavedení českého jazyka jako jazyka vyučovacího. 4. Hasnerův zákon a jeho důsledky pro rozvoj českého školství v pohraničních oblastech. 5. Obranné vzdělávací spolky - Ústřední matice školská, Deutsche Schulverein, Národní jednoty. 6. Vznik Československa a otázka směrování československého školství. 7. Metelkův zákon - univerzální školský zákon nebo snaha o "Schuldrosselungen"? 8. Obraz menšinového školství v Čechách. 9. Obraz menšinového školství na Moravě a ve Slezsku. 10. České školy v období protektorátu Čechy a Morava. 11. Německé školství v ČSR po druhé světové válce.
Literatura
    povinná literatura
  • Sborník k problematice multietnicity :české země jako multietnická společnost: Češi, Němci a Židé ve společenském životě českých zemí, 1848-1918. Online. Edited by Zdeněk Kárník. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1996. 130 s. ISBN 80-85899-17-5. [citováno 2024-04-24] info
  • České národní aktivity v pohraničních oblastech první Československé republiky. Online. Vyd. 1. Šenov u Ostravy: Tilia, 2003. 287 s. ISBN 8086101703. [citováno 2024-04-24] info
  • ŠIMÁNĚ, Michal. Učitelé menšinových škol pohledem dějin každodennosti. Online. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč. 19, č. 3, s. 89-122. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-3-6. [citováno 2024-04-24] Digitální knihovna FF MU info
  • ŠIMÁNĚ, Michal. K problematice zřizování českých menšinových obecných škol na Ústecku v letech 1867-1918. Online. E-Pedagogium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, roč. 2010, č. 4, s. 83-92. ISSN 1213-7499. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • KÁDNER, Otakar. Vývoj a dnešní soustava školství.. Online. V Praze: Sfinx, 1931. 651 s. [citováno 2024-04-24] URL info
  • The lost childrenreconstructing Europe's families after World War II. Online. Edited by Tara Zahra. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2011. xi, 308 p. ISBN 9780674061378. [citováno 2024-04-24] info
  • Kidnapped soulsnational indifference and the battle for children in the Bohemian Lands, 1900-1948. Online. Edited by Tara Zahra. Ithaca: Cornell University Press, 2008. xvii, 279. ISBN 9780801461910. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů
Metody hodnocení
Prezentace v hodině; Písemná zpráva
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=3318
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016.