PB32PB55 Filozofie pedagogických a sociálních věd

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Po 8:20–9:55 K23
Předpoklady
Předpokladem je mít uzavřené kurzy Obecná pedagogika a Pedagogické teorie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na takové problémové okruhy filozofie pedagogických a sociálních věd, které se táhnou jako tenká červená nit od počátku dějin filozofie sociálních věd, ačkoli dnes mají podobu jinou. Posluchači proto budou seznámeni s těmito koncepcemi: perspektivizmus, logický pozitivizmus, relativizmus, racionalizmus, kritický racionalizmus, interakcionizmus, interpretativizmus, objektivizmus a falibilizmus. V seminářích budou na příkladech z literatury jednotlivé postoje diskutovány s cílem preciznějšího a jasnějšího zkoumání kulturních a sociálních otázek, které jsou v intelektuálním prostředí pedagogických a sociálních věd aktuální. Dále bude s posluchači probírána současná podoba výzkumu, a to především podle kvalitativního diskurzu. Každý posluchač by měl být schopen po absolvování kurzu vést kritický diskurz o výše zmíněných koncepcích, o soudobých pedagogicko- sociálně vědních problémech a byl schopen myšlenkového dohledání problémů kvalitativního diskurzu v minulých vědeckých koncepcích.
Osnova
  • 1. Vztah filozofie a edukace. Co není filozofie?
  • 2. Cíle pedagogiky. Kurikulum, cíle, ideologie, manipulace, indoktrinace
  • 3. Výzkum jako hledání pravdy
  • 4. Teorie pravdy, logika, validita, reliabilita, data, fakt
  • 5. Pozitivismus a postpozitivismus
  • 6. Pragmatismus
  • 7. Konstruktivismus a sociální konstrukcionismus
  • 8. Interakcionismus, interpretativismus
  • 9. Hermeneutika a narativní přístupy
  • 10. Feministická studia
  • 11. Etika a pedagogika. Morálka, etika, morální hodnoty, normy a pravidla
Literatura
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
  • FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001, 431 s. ISBN 80-7299-047-0. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
  • FLICK, Uwe. An Introduction to qualitative research. 1st ed. London: SAGE Publications, 1999, 293 s. ISBN 0-7619-5587-9. info
  • Handbook of qualitative research. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1994, xii, 643 s. ISBN 0-8039-4679-1. info
  • HAYEK, Friedrich August von. Kontrarevoluce vědy :studie o zneužívání rozumu. Translated by Ján Pavlík - Danica Slouková. Vyd. 1. Praha: Liberální institut, 1995, 212 s. ISBN 80-85787-87-3. info
  • MERTON, Robert King. Studie ze sociologické teorie. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 285 s. ISBN 80-85850-92-3. info
  • ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, odevzdávání vypracovaných úkolů, recenze.
Metody hodnocení
- četba textů - odevzdávání odpovědí na otázky k textům - aktivní účast v hodině
Navazující předměty
Informace učitele
E-learningová podpora ke kurzu: ELF.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2019, podzim 2020.