PBB107 Krizové poradenství

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/4/0. výuka 1x za 14 dní. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Jičínská, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 16:00–19:40 C31
Předpoklady
NOW( PBB002 Základy psychologie )
Předmět navazuje na poznatky ze základních psychologických disciplín (obecná psychologie, psychologie osobnosti, vývojová psychologie). Předpokladem zápisu předmětu je absolvování předmětu PBB002.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je uvést studenty do problematiky krize a krizové intervence a posílit rozvoj profesionálních dovedností a kompetencí poradenského pracovníka v kontextu psychosociální odborné krizové pomoci. Předmět navazuje na poznatky ze základních psychologických disciplín. Studenti jsou seznamováni s cíli a prostředky krizové intervence při řešení jednotlivých typů krizí a samostatně v rámci seminářů hledají orientační postupy a navrhují řešení. Ze širokého spektra životních krizí je výklad zaměřen na krize pramenící z náhlého či déledobého traumatizujícího stresu (syndrom CAN, znásilnění, tragédie, přírodní katastrofy), krize pramenící z očekávaných životních změn (tranzistorní), krize pramenící z osobnosti, krize situační a tzv. psychiatrické neodkladnosti (akutní psychózy, drogové nebo alkoholové intoxikace, sebevražedné chování). Studenti jsou seznamováni s cíli a prostředky krizové intervence při řešení jednotlivých typů krizí a samostatně v rámci seminářů hledají orientační postupy a navrhují řešení.
Výstupy z učení
Studenti:
• budou znát hlavní pojmy vztahující se ke krizovým situacím
• rozliší mezi jednotlivými druhy krizí
• rozliší mezi psychologickou a ne-psychologickou krizovou intervencí
• naučí se základní postupy při zvládání krizí
• získají dovednost rychlé orientace při nutnosti poskytnout podporu v krizi
Osnova
  • Osnova
  • • Pojem krize, příčiny krize, typy krize, formy krize, patologický průběh krize.
  • • Specifická témata krizové intervence: krize z očekávaných životních změn.
  • • Specifická témata krizové intervence: krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresu.
  • • Specifická témata krizové intervence: krize v kontextu psychopatologie.
  • • Krize z očekávaných životních změn, vývojové krize: rodinný životní cyklus, manželské krize, krizové situace v životě ženy a v životě muže, krize středního věku, krize pubescentní a adolescentní.
  • • Krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresu: akutní reakce na stres, posttraumatická stresová porucha.
  • • Krize v kontextu psychopatologie: drogová závislost, sebevražedná tematika, poruchy příjmu potravy, problematika týrání a zneužívání, domácí násilí.
  • • Řešení krize, formy pomocí, pomoc a kontrola, krizová odborná pomoc - krizová intervence a krizové poradenství.
  • • Základní principy krizové pomoci, cíle, formy. • Krizová intervence, základní postupy a techniky: příprava konzultace, práce s klientem a jeho příběhem.
  • • Očekávání a zakázka, techniky provázení a vedení, techniky efektivní komunikace závěr konzultace.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence : průběh krize, psychologická první pomoc, proces krizové intervence, krize jako šance a/nebo ztráta. Vydání 1. Praha: Grada, 2017, 285 stran. ISBN 9788024753270. URL info
  • BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 9788026208112. info
  • VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 543 s. ISBN 9788026202127. info
  • BAŠTECKÁ, Bohumila. Terénní krizová práce : psychosociální intervenční týmy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 299 s. ISBN 802470708X. info
Výukové metody
Semináře. Většina výukových setkání probíhá formou skupinové práce, v níž dominuje diskuze a práce s kazuistikami. Předpokládá se aktivní zapojení studentů ve výuce.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: aktivní zapojení do výuky (pravidelná docházka), příprava a diskuse řešení reálného případu, vypracování seminární práce k problematice krize a krizové intervence.
Informace učitele
Další doporučená literatura: Honzák, R., Novotná, V.: Krize v životě, život v krizi, ROAD, Praha, 1994. Kopřiva, P. a kol.: Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2005. Vymětal, J.: Duševní krize a psychoterapie. Konfrontace: Hradec Králové 1995.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.