PBB118 Pedagogická komunikace

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Vlček (cvičící)
Garance
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 8:00–9:40 D41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je uvedení do problematiky pedagogické komunikace. V první části kurzu bude pozornost věnována obecným teoriím a konceptům popisujícím mezilidskou komunikaci. Ve druhé části kurzu bude pozornost soustředěna na rozbor komunikace mezi učitelem a žáky ve školní třídě. Těžiště kurzu je položeno na výklad vztahu mezi komunikací, myšlením a učením. Pedagogická komunikace je pojímána jako nástroj, jímž může učitel ovlivňovat žákovské myšlení a intenzifikovat učení žáků. Zohledněna je rovněž skutečnost, že komunikace ve školní třídě má svoji vztahovou stránku – učitel a žáci vyjednávají své vzájemné vztahy a mocenské vzorce. Součástí kurzu je práce s reálnými záznamy výukové komunikace s cílem demonstrovat různé komunikační fenomény, které ve školní třídě nastávají, a porozumět jim.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni: (1) Používat základní komunikační terminologii, koncepty a teoretická východiska pro studium pedagogické komunikace; (2) Rozumět vztahu mezi komunikací, myšlením a učením; (3) Popsat strukturu běžné výukové komunikace, tak jak je identifikována v aktuálních výzkumech; (4) Vyložit teoretický koncept dialogického vyučování a výzkumy mapující jeho zavádění a efekty; (5) Rozumět vztahové dynamice školní třídy, především mocenským vztahům mezi učitelem a žáky; (6) Metodologicky korektně pracovat s transkripty výukové komunikace, základním způsobem je analyzovat a interpretovat.
Osnova
  • 1. Uvedení do kurzu. Základní terminologie, sociální komunikace, pedagogická komunikace.
  • 2. Výzkum pedagogické komunikace - hlavní směry a metody.
  • 3. Komunikace a učení.
  • 4. Charakter a specifika výukové komunikace. Komunikační situace ve školní třídě.
  • 5. Učitelské otázky
  • 6. Zpětná vazba a evaluace ve výukové komunikaci.
  • 7. Žákovské participační vzorce.
  • 8. Dialogické vyučování: koncept, teorie, princip.
  • 9. Dialogické vyučování: praktické realizace.
  • 10. Vztahová rovina výukové komunikace 1.
  • 11. Vztahová rovina výukové komunikace 2.
  • 12. Pozorování videozáznamů výuky - praktické cvičení.
Literatura
Výukové metody
Přednáška, seminář, analýza transkriptů výukové komunikace
Metody hodnocení
Aktivní participace na seminářích, docházka (povoleny jsou dvě absence), zápočtový test
Informace učitele
Ke kurzu existuje e-learningová podpora: https://elf.phil.muni.cz/22-23/course/view.php?id=660
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2024, jaro 2025.