PBB124 Sociologie výchovy, vzdělávání a školy

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Tomáš Lintner, MA (cvičící)
Garance
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 C11
Předpoklady
PBB011
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz zprostředkovává základní pohledy na vzájemné vztahy mezi společností, vzděláváním a školským systémem. Do kurzu se vstupuje skrze výklad různých sociologických paradigmat uplatňovaných v sociologii výchovy. Jsou rozlišeny tři základní sociologické perspektivy – mikro, mezo a makro – a podle těchto perspektiv je organizován další výklad. V mikroperspektivě je věnována pozornost učiteli, žákům a jejich vzájemným interakcím. Mezoperspektiva zahrnuje školu jako instituci, organizaci a sociální systém, školní kurikulum a vztahy mezi rodinou a školou. Makroperspektiva se soustředí na otázky společenských funkcí školy, vzdělanostní reprodukce a mobility, systémové diferenciace ve vzdělávání a současného vývoje společnosti směrem ke společnosti vědění. Součástí kurz jsou tři čtenářské semináře navázané na dílčí témata kurzu (škola jako instituce a organizace; vzdělanostní reprodukce a mobilita; společnost vědění). Studenti mají na každý semináře předepsány texty k četbě a s nimi se dále pracuje na semináři. Cílem je obeznámit studenty s různými typy akademických sociologických texty (teoretických, empirických, encyklopedických) a naučit je se v nich orientovat a efektivně vyhledávat a promýšlet v nich prezentované poznatky.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
-používat základní sociologickou terminologii, adekvátně aplikovat různá sociologická paradigmata.
- rozlišovat různé sociologické perspektivy – mikro, mezo a makro. - rozumět specifikům sociálních rolí učitelů a žáků ve škole a institucionálním mantinelům jejich interakcí.
- chápat školní vzdělávání jako sociální instituci plnící určité funkce ve vztahu ke společnosti.
- rozumět politicky důležitým tématům vzdělanostní reprodukce/mobility a diferenciace ve vzdělávání.
Rozumět současným trendům ve společnosti vědění.
-efektivně číst a interpretovat akademické sociologické texty.
Osnova
  • 1. Sociologie výchovy jako vědní obor. Současná témata a způsoby práce v sociologii výchovy a vzdělávání.
  • 2. Paradigmata a klíčové teoretické koncepty v sociologii výchovy a vzdělávání.
  • 3. Učitelství jako sociální pozice a sociální role.
  • 4. Děti a žáci ve škole.
  • 5. Sociální interakce ve školní třídě. Vztahy mezi učitelem a žáky.
  • 6. Škola jako organizace a sociální systém.
  • 7. Společenské funkce školy.
  • 8. Vědění a kurikulum.
  • 9. Vzdělanostní reprodukce a vzdělanostní mobilita.
  • 10. Vnější diferenciace ve vzdělávání.
  • 11. Vztahy mezi rodinou a školou.
  • 12. Současná společnost a proměny výchovy a vzdělávání. Společnost vědění.
Literatura
    povinná literatura
  • Straková, J. Přidaná hodnota studia na víceletých gymnáziích ve světle dostupných datových zdrojů. Sociologický časopis 2/2010.
  • DVOŘÁK, Dominik. Nový institucionalismus v pedagogice. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, roč. 17, č. 2, s. 9-26. ISSN 1803-7437. doi:10.5817/SP2012-2-2. 2012. http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/334 info
  • NEKORJAK, Michal, Adéla SOURALOVÁ a Klára VOMASTKOVÁ. Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností. SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW. Praha: Sociologický ústav AV ČR, roč. 47, č. 4, s. 657-680. ISSN 0038-0288. 2011. URL info
  • KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství. 183 s. ISBN 9788086429786. 2008. info
  • KAŠČÁK, Ondrej. Moc školy : o formatívnej sile organizácie. Vyd. 1. [Trnava]: Typi Universitatis Tyrnaviensis. 165 s. ISBN 8022409057. 2006. info
  • PETRUSEK, Miloslav. Společnosti pozdní doby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). 459 s. ISBN 9788086429632. 2006. info
  • HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha: Portál. 174 s. ISBN 80-7178-635-7. 2002. info
    doporučená literatura
  • ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy : základy sociológie výchovy a mládeže. 2., rozš. a preprac. vyd. Bratislava: Veda. 386 s. ISBN 8022405795. 1998. info
  • HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ MARIE a Jiří PROKOP. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum. 66 s. ISBN 80-7066-781-8. 1993. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 123 s. ISBN 8021003286. 1991. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama. 439 s. ISBN 8070380446. 1989. URL info
  • GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy : její vznik, vývoj a problematika. Vyd. 2., rozš. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 181 s. 1971. URL info
  • BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium. 237 s. 1948. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, čtenářský seminář
Metody hodnocení
Příprava na čtenářské semináře, aktivní účast na seminářích, písemný test
Informace učitele
Ke kurzu existuje e-learningová podpora: https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4590
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.