PBB126 Základy speciální pedagogiky

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 D22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou dva: (1) osvojit si základy jednotlivých speciálně pedagogických disciplín a oblastí a porozumět přínosu poznatků ze speciální pedagogiky pro podporu lidí se speciálními potřebám; (2) znát současné možnosti vzdělávacích příležitostí pro děti žáky, studenty i dospělé se speciálními potřebami a orientovat se v nabídce poradenských služeb zaměřených na děti, žáky a studenty se speciálními potřebami a dospělé se zdravotním postižením.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat příčiny, které znesnadňují dětem, žákům, studentům i dospělým lidem vzdělávání a vedou ke vzniku speciálních vzdělávacích potřeb;
- porovnat speciální vzdělávací potřeby jednotlivců s ohledem na jejich specifika (zdravotní stav, životní situace, kulturní prostředí) a vysvětlit vhodnost podpůrných opatření v procesu jejich vzdělávání;
- popsat současný systém možností vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách se zohledněním různého rozsahu společného vzdělávání, porovnat různé možnosti s ohledem specifika žáka (školy a třídy pro žáky s určitými druhy zdravotního postižení oproti plně společnému vzdělávání; vzdělávací programy), vysvětlit pozitiva a rizika těchto variant;
- analyzovat možnosti vzdělávání v dospělosti a identifikovat obtíže ve vzdělávání u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v etapě dospělosti;
- popsat poradenský systém ve školství a nabídku jednotlivých služeb pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a možnosti poradenství po ukončení profesní přípravy;
- navrhnout vhodné poradenské zařízení/poradenskou službu pro člověka se speciální vzdělávací potřebou;
- navázat kontakt s člověkem se zdravotním postižením.
Osnova
  • Speciální pedagogika – jedna z pedagogických disciplín, její vývoj a současné pojetí.
  • Jednotlivé speciálně pedagogické disciplíny (terminologie, kategorie).
  • Vývoj péče o lidi s postižením (od likvidačních a segregačních etap k integraci a inkluzi).
  • Inkluzivní vzdělávání v ČR.
  • Systém speciálního vzdělávání v ČR (právní zakotvení speciálního vzdělávání, přehled systémů speciálního vzdělávání v zahraničí).
  • Asistence ve školách a školských zařízeních (význam asistence, druhy asistence, činnosti asistentů).
  • Poradenské služby a poradenství pro děti a pro dospělé se zdravotním postižením a znevýhodněním.
  • Poradenství při vzdělávání a rozvoji osob se speciálními vzdělávacími potřebami (komplexní přístup).
Literatura
    povinná literatura
  • POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Praha: Parta, 2013, 186 s. ISBN 9788073201791. info
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
    doporučená literatura
  • Allen, E., K. a Cowdery, G. E. The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education. Stamford, USA, 2014. ISBN 978-128543237.
  • Thomas, Gary. Deconstructing special education and constructing inclusion [online]. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2007. Inclusive education [cit. 2018-02-19]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10229832.
  • Jesenský, Jan. Základy komprehenzivní rehabilitace. Brno: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
  • Květoňová-Švecová Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. 1. vyd. Brno : Paido Brno, 2004. od s. 23 - 49, 27 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-063-8.
  • Frederickson, Norah a Cline, Tony. Special educational needs, inclusion and diversity. Third edition. Berkshire: Open University Press, 2015. xiii, 713 stran. McGraw-Hill Education. ISBN 978-0-335-26290-8.
  • LAZAROVÁ, Bohumíra, Lenka HLOUŠKOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ, Milan POL a Josef LUKAS. Řízení inkluze ve škole. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 179 s. ISBN 978-80-210-8329-5. Čítárna Munispace info
  • FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 126 stran. ISBN 9788026209690. info
  • MICHALÍK, Jan. Poradenství uživatelům sociálních služeb. 1. vyd. Olomouc: Výzkumné centrum integrace zdravotně postižených - sekce vzdělávání, 2008, 142 s. ISBN 9788090365827. info
  • NOVOSAD, Libor a Dana ŠVINGALOVÁ. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy :příspěvky k filozofie výchovy v pomáhajících profesí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 125 s. ISBN 80-7290-091-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením III. 1. vyd. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 43 s. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Praha: IPP ČR, 2001, 50 s. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Praha: IPPP ČR, 2001, 33 s. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
  • JESENSKÝ, Jan. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 159 s. ISBN 80-7066-941-1. info
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 5. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 231 s. info
Výukové metody
Kurz je organizován do tematických modulů, ve kterých je realizována přednáška, jsou otvírány diskuse, kolegiální učení. Ve výuce jsou analyzovány videozáznamy, ve kterých je demonstrována práce s lidmi se speciálními vzdělávacími potřebami resp. se zdravotním postižením. Domácí příprava je strukturována podle průběžných úkolů, k jejichž řešení je potřebná četba odborných textů, analýza internetových zdrojů, studium filmových záznamů.
Metody hodnocení
Během semestru je stanovena povinnost docházky. Samostudium a práce s informačními zdroji je ověřována plněním průběžných seminárních úkolů, které se odevzdávají elektronicky. Závěrečné ověření znalostí je formou písemného testu. K úspěšnému zvládnutí je potřebná nadpoloviční většina vyhovujícíh odpovědí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.