PBB126 Foundation of Special Education

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The main aims of the course are to understand paradigms of social pedagogy nowadays and in the past, to familiarize with structures of the academic discipline “special pedagogy”, to familiarize with issues of individual special pedagogy disciplines and to analyze contemporary education options for children, pupils, students and adults with specific needs.
Learning outcomes
Student bude po absolvování předmětu schopen: - popsat příčiny, které znesnadňují dětem, žákům, studentům i dospělým lidem vzdělávání a vedou ke vzniku speciálních vzdělávacích potřeb
- porovnat speciální vzdělávací potřeby jednotlivců s ohledem na jejich specifika (zdravotní stav, životní situace, kulturní prostředí) a vysvětlit vhodnost podpůrných opatření v procesu jejich vzdělávání
- popsat současný systém možností vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách se zohledněním různého rozsahu společného vzdělávání, porovnat různé možnosti s ohledem specifika žáka (školy a třídy pro žáky s určitými druhy zdravotního postižení oproti plně společnému vzdělávání; vzdělávací programy), vysvětlit pozitiva a rizika těchto variant
- analyzovat možnosti vzdělávání v dospělosti a identifikovat obtíže ve vzdělávání u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v etapě dospělosti
- popsat poradenský systém ve školství a nabídku jednotlivých služeb pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a možnosti poradenství po ukončení profesní přípravy
- navrhnout vhodné poradenské zařízení/poradenskou službu pro člověka se speciální vzdělávací potřebou
- navázat kontakt s člověkem se zdravotním postižením
Syllabus
  • Course Outline Special Pedagogy – Constituted Pedagogic Academic Discipline Basic Terminology, Categorization and Methods in Special Pedagogy Special Pedagogy Disciplines Development of Care for Handicapped People The First Education Activities for Handicapped People The Historical Role of Institutional Care in Education of Handicapped People Development of Special Education Contemporary Conception of Special Pedagogy The Legal Basis of Special Education Overview of Special Education Systems Abroad Trends in Special Education
Literature
    required literature
  • POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Praha: Parta, 2013, 186 s. ISBN 9788073201791. info
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
    recommended literature
  • Thomas, Gary. Deconstructing special education and constructing inclusion [online]. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2007. Inclusive education [cit. 2018-02-19]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10229832.
  • Allen, E., K. a Cowdery, G. E. The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education. Stamford, USA, 2014. ISBN 978-128543237.
  • Květoňová-Švecová Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. 1. vyd. Brno : Paido Brno, 2004. od s. 23 - 49, 27 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-063-8.
  • Jesenský, Jan. Základy komprehenzivní rehabilitace. Brno: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
  • Frederickson, Norah a Cline, Tony. Special educational needs, inclusion and diversity. Third edition. Berkshire: Open University Press, 2015. xiii, 713 stran. McGraw-Hill Education. ISBN 978-0-335-26290-8.
  • LAZAROVÁ, Bohumíra, Lenka HLOUŠKOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ, Milan POL and Josef LUKAS. Řízení inkluze ve škole (Management of inclusion in schools). Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 179 pp. ISBN 978-80-210-8329-5. Čítárna Munispace info
  • FOŘTÍK, Václav and Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 126 stran. ISBN 9788026209690. info
  • MICHALÍK, Jan. Poradenství uživatelům sociálních služeb. 1. vyd. Olomouc: Výzkumné centrum integrace zdravotně postižených - sekce vzdělávání, 2008, 142 s. ISBN 9788090365827. info
  • NOVOSAD, Libor and Dana ŠVINGALOVÁ. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy :příspěvky k filozofie výchovy v pomáhajících profesí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 125 s. ISBN 80-7290-091-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením III. 1st ed. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 43 pp. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Praha: IPP ČR, 2001, 50 pp. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Praha: IPPP ČR, 2001, 33 pp. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
  • JESENSKÝ, Jan. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 159 s. ISBN 80-7066-941-1. info
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 5. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 231 s. info
Teaching methods
Lectures, seminars, discussion
Assessment methods
Course type: lectures supplemented with seminars and self-study. E-learning support to the course in the ELF. Course evaluation – exam: written test
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2024, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/PBB126