PBB129 Sociálně-pedagogická práce s romskou komunitou

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Simona Wachsbergerová (přednášející), doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:40 C43
Předpoklady
PBB003 Základy sociální pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Předmět není určen pro studenty 1. semestru
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti dokázali: definovat základní pojmy; popsat historický původ Romů, jejich příchod na území České republiky a postavení v jednotlivých etapách; klasifikovat subetnické členění Romů, ze kterého vyplývají specifika a diferenciace jednotlivých skupin a jejich rozlišné postavení, životní strategie; specifikovat religiozitu Romů a její možné projevy v běžném životě Romů; charakterizovat strukturu, hierarchii romských rodin a role jednotlivých členů; analyzovat proces sociálního vyloučení (neboli soc. exkluzi) a charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel; identifikovat základní bariéry a příčiny možné segregace romských dětí ve vzdělávání; dovozovat možné nástroje integrace romských dětí v oblasti vzdělávání.
Osnova
  • 1. Historie a původ Romů (jejich příchod do Evropy i na území ČR)
  • 2. Subetnické členění Romů v ČR, situace po r. 1989
  • 3. Religiozita Romů
  • 4. Struktura a role v romské rodině
  • 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, životní podmínky v sociálně vyloučených lokalitách
  • 6. Vymezení problému nízké vzdělanosti Romů žijících v sociálně vyloučených lokalitách
  • 7. Segregace ve vzdělávání, možnosti a nástroje integrace v oblasti vzdělávání
Literatura
    povinná literatura
  • Cikáni a etnicita. Translated by Marek Jakoubek. Vyd. 1. Praha: Triton. 403 s. ISBN 9788073871055. 2008. info
  • Romové a cikáni : neznámí i známí : interdisciplinární pohled. Edited by Marek Jakoubek - Lenka Jakoubková Budilová. 1. vyd. Voznice: Leda. 342 s. ISBN 9788073351199. 2008. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti. Vyd. 1. Praha: Portál. 223 s. ISBN 8071787418. 2003. info
    doporučená literatura
  • Analýza změny po zavedení terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalit..
  • Beyond rhetoric : Roma integration roadmap for 2020 : priorities for an EU framework for national Roma integration strategies ; for the Open Society Roma Initiatives,: Budapest, Hungary : Roma Initiatives,2020
  • Horváthová J., Sigmund Heráková A., Amendar. Pohled do světa romských osobností Brno: Muzeum romské kultury 2018.
  • DAVIDOVÁ, Eva. Cesty Romů :1945-1990 : změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku. 2., přeprac. vyd., 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 273 s. ISBN 8024405245. 2004. info
  • HORVÁTHOVÁ, Jana. Základní informace o dějinách a kultuře Romů. [Praha]: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchy České republiky. 51 s. 1998. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, exkurze
Metody hodnocení
Kurz probíhá jako kombinace přednášek a seminářů. Součástí výuky je exkurze do neziskové organizace zabývající se sociální prací se sociálně vyloučenými(Romy). Předmět je ukončem zápočetem.

Podmínky ukončení předmětu: během semestru každý student zpracuje recenzi odborné publikace (na výběr ze 3 publikací). Studenti ve dvojicích či trojicích vypracují samostatné projekty na téma sociální práce s dětmi či dospělými, které během semestru prezentují na seminářích. Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je 80% účast studenta na přednáškách a seminářích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.