PBB130 Psychologie zdraví a psychohygiena pro sociální pedagogy

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. výuka probíhá ve dvou celodenních blocích (obvykle pátky). 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 31. 3. 8:00–17:40 G23, Pá 14. 4. 8:00–17:40 G23
Předpoklady
PBB002 Základy psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/16, pouze zareg.: 0/16
Jiné omezení: Předmět není určen pro studenty 1. semestru
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o základních výzkumných a aplikačních oblastech psychologie zdraví a psychohygieny a rozšířit poznatkovou základnu o souvislostech a důsledcích psychické zátěže a prevenci tělesných onemocnění a duševních poruch s ohledem na práci sociálního pedagoga. Obsahová náplň předmětu vychází z holistické, bio-psycho-eko-sociální koncepce lidské existence ve zdraví a nemoci.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět působení stresorů na duševní i tělesné zdraví; objasnit možnosti a způsoby zvládání stresu v profesi sociálního pedagoga; určit a popsat typy chování souvisejícího se zdravím; aplikovat získané informace k formulaci praktických doporučení týkajících se udržení duševní rovnováhy, zdraví a prevence syndromu vyhoření v profesi sociálního pedagoga.
Osnova
  • 1. Předmět psychologie zdraví a psychohygieny. Historie, hlavní tématické oblasti, základní termíny, čelní představitelé, odborné společnosti a periodika, příbuzné obory.
  • 2. Vývoj pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-enviromentální pojetí zdraví. Determinanty zdraví. Duševní zdraví a kvalita života, adaptace. Chování související se zdravím. Autoregulace chování a jednání: zlozvyky - jejich rozpoznání a odstraňování.
  • 3. Rizikové a protektivní faktory působící ve vztahu mezi zdravím a nemocí. Vulnerabilita a resilience. Přehled významných koncepcí psychické odolnosti. Salutoprotektivní charakteristiky. Optimismus ve vztahu ke zdraví a k chování souvisejícímu se zdravím.
  • 4. Stres. Stresory a salutory. Strategie zvládání stresu. Autoregulace emocí a myšlení. Syndrom vyhoření. Prevence a intervence syndromu vyhoření.
  • 5. Osobní pohoda a životní spokojenost. Možnosti zvyšování osobní pohody.
  • 6. Relaxační metody, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce.
Literatura
    doporučená literatura
  • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Proti stresu krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001. 167 s. ISBN 80-247-0068-9.
  • DOSEDLOVÁ, Jaroslava. Optimismus a jeho role v kontextu zdraví. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita. 165 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity ; 480. ISBN 978-80-210-8951-8. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-8952-2018. 2018. Digitální knihovna FF MU info
  • The Routledge international handbook of psychosocial resilience. Edited by Updesh Kumar. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group. xxxix, 480. ISBN 9781138954878. 2017. info
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena. Průvodce pozitivní psychologií : nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Vyd. 1. Praha: Grada. 304 s. ISBN 9788024735078. 2012. URL info
  • PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Vyd. 1. Praha: Grada. 240 s. ISBN 9788024729596. 2010. URL info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing. 102 stran. ISBN 9788024729473. 2009. URL info
  • MLČÁK, Zdeněk. Psychologie zdraví a nemoci. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava. 84 s. ISBN 8073680351. 2007. info
  • PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Vyd. 1. V Praze: Triton. 629 s. ISBN 8072546570. 2005. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie zdraví pro učitele a vychovatele. Brno: Psychologický ústav AV ČR. 23 s. Učitelé a zdraví, č.2. ISBN 80-902653-2-4. 1999. info
  • NEŠPOR, Karel. Uvolněně a s přehledem : relaxace a meditace pro moderního člověka. Vyd. 1. Praha: Grada. 95 s. ISBN 8071696528. 1998. info
  • BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze. 190 s. ISBN 8070790199. 1996. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 207 s. 1984. URL info
Výukové metody
Přednášky, diskuze, praktická cvičení
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je: - aktivní účast studentů ve výuce - minimálně 80% účast na seminářích a včasné plnění zadávaných seminárních úkolů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.