PBSNPA5 Řízení vzdělávacích institucí

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 16:00–17:40 B2.23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na otázky řízení a vedení organizací a institucí. Důraz je kladen zejména na teorii řízení a vedení vzdělávacích institucí a také na řízení vzdělávacích procesů v nich probíhajících. V rámci předmětu se sudenti blíže seznamují se všemi hlavními aspekty chodu škol i dalších vzdělávacích institucí. Je vystavěn na aktuální teorii pedagogického (školského) managementu i obecného managementu. Teoretické poznatky jsou vztahovány k tématům jako vedení lidí v organizaci, kultura organizace, řízení kurikula, řízení zdrojů a vnějších vztahů. Studenti získávají také praktické poznatky a zkušenosti s hlavními procesy řízení a vedení (plánování, motivování, rozhodování, hodnocení, delegování apod.).
Osnova
  • 1. Obecný a pedagogický management: vztah, základní charakteristiky 2. Vzdělávací organizace a jejich řízení: specifika plynoucí z jednotlivých pojetí institucí a organizací (pospolitostí) 3. Základní kategorie řízení: vize, mise, cíl. 4. Kultura a struktura instituce a organizace 5. Hlavní procesy řízení: rozhodování, organizování, kontrola 6. Modely řízení vzdělávacích institucí 7. Hlavní koncepce řízení a jejich uplatnění ve vzdělávacích institucích a organizacích 8. České školy a jejich řízení a správa: řízení kurikulární reformy ve škole (příklad ze školy) 9. České školy a jejich řízení a správa: řízení evaluace a autoevaluace ve škole 10. České školy a jejich řízení a správa: řízení vnějších vztahů škol v podmínkách nového systému správy škol 11. České školy a jejich řízení a správa: řízení profesního růstu zaměstnanců školy 12. Řízení dalších vzdělávacích institucí: současné tendence vývoje
Literatura
    povinná literatura
  • POL, Milan. Škola v proměnách. 1. plus 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 196 s. ISBN 978-80-210-4499-9. info
  • GIARRATANA, Neil. Priority ředitele : vše, co potřebujete vědět, abyste se stali úspěšnými vedoucími pracovníky. Olomouc: Anag, 2014, 223 s. ISBN 9788072638970. info
  • POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEK. Když se školy učí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 196 s. ISBN 978-80-210-6130-9. info
  • BLAŽEK, Ladislav. Management - organizování, rozhodování, ovlivňování. 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. info
    doporučená literatura
  • GOLD, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 164 s. ISBN 80-902614-0-X. info
  • FISCHER, Walter A. a Michael SCHRATZ. Vedení a rozvoj školy : do budoucnosti s novou kulturou řízení. Translated by Ludmila Studénková - Zdena Kuchařová Kalná - Tomáš Káňa. Brno: Paido, 1997, 173 s. ISBN 8085931346. info
Výukové metody
Kurz je veden v přednáškové i seminární formě. V rámci kurzu studenti pracují na skupinových projektech.
Metody hodnocení
Forma: přednáška a seminář ukončeno zkouškou
Informace učitele
Další doporučená literatura: DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P., CHVÁL, M., & WALTEROVÁ, E. (2010). Česká základní škola: Více případová studie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Karolinum. SEDLÁČEK, M. (2007) Škola a její ředitel. Pohled na ředitelskou profesi očima případové studie. In Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. s. 287-312, 25 s. EGER, L. (2007) Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. Plzeň: Fras. HOY, W. K., MISKEL, C. G. (2005) Educational administration: theory, research and practice. Boston; London: McGraw Hill. DAVIES, B. et al. (2005). Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Longman. EARLEY, P., WEINDLING, D. (2003). Understanding School Leadership. London: Sage. POL, M., HLOUŠKOVÁ, L., NOVOTNÝ, P., ZOUNEK, J. (2004). Kultura školy a její rozvoj v české a mezinárodní perspektivě. Brno, MU. PRÁŠILOVÁ, M. (2003) Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Olomouc: UP. MACBEATH, J., MYERS, K. (1999). Efective School Leader. How to Evaluate and Improve Your Leadership Potential.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/PBSNPA5