PG11A12 Obecná pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející), prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Út 13:20–14:55 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Uvádí studenty do základních pojmů a vztahů pedagogiky jako vědy o výchově. Jde především o předmět pedagogiky, její strukturu a vztahy k ostatním vědám, dále o vymezení základních kategorií, s nimiž pedagogika pracuje: cíle, obsah, formy, prostředky, činitele a principy výchovy a jejich vzájemné vztahy. K dalším tématům přednášek a seminářů patří rovněž možnosti výchovy, vztahy výchovy, dědičnosti a prostředí, hlavní pedagogické směry a ideje 19. a 20. století.
Osnova
  • 1. Pedagogika jako věda.
  • 2. Systém pedagogických disciplín. Funkce a charakteristika základních pedagogických disciplín a aplikovaných pedagogických disciplíny. Hraniční pedagogické disciplíny.
  • 3. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, forma, metoda, činitelé výchovy.
  • 4. Cíle a obsah výchovy. Základní charakteristika těchto kategorií. Způsoby stanovování cílů výchovy v pedagogice. Příklady cílů výchovy: obecné – specifické, teoretické – praktické, adaptační – anticipační, materiální – formální apod.
  • 5. Kurikulum, klíčové kompetence, Bílá kniha, RVP, ŠVP.
  • 6. Činitelé výchovy, pedagog, rodinná výchova, socializace.
  • 7. Dědičnost – prostředí – výchova. Základní charakteristika vztahů, představitelé jednotlivých přístupů: pedagogiky zdůrazňující dědičnost, pedagogiky zdůrazňující vliv prostředí. Pedagogický optimismus a pesimismus.
  • 8. Pedagogické principy.
  • 9. Subjekt a objekt výchovy a jejich vztah.
  • 10. Formy výchovy. Vzdělávací soustava a výchovné instituce v ČR. Formální a neformální vzdělávání, informální učení. Školská soustava – základní charakteristika. Systém výchovných institucí a jejich zaměření, funkce.
  • 11. Alternativní koncepce, antipedagogika
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogiky. In Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1997. 3.dopl.vyd. ISBN 80-85931-39-7. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 115 s. ISBN 80-7066-982-8. info
  • CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. Třetí doplněné vydání. V Praze: Státní nakladatelství v Praze, 1948, 310 stran. URL info
  • HENDRICH, Josef. Úvod do obecné pedagogiky. 3. vyd. Praha: Nákladem Profesorského nakladatelství a knihkupectví v Praze, 1946, 156 s. URL info
  • CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol", 1933, 280 s. URL info
Výukové metody
Forma: přednášky.
Délka trvání: 1 semestr.
Metody hodnocení
Podmínky pro získání kreditu: zápočet, zkouška

Zápočet
Písemný test. Úkolem je odpovědět na 5 otázek týkajících se učebních textů v ELFu (Brezinka, Hendrich, Chlup a další). Pro úspěšné zvládnutí je třeba odpovědět správně 66% otázek, každá otázka je hodnocena na pětistupňové škále. Výsledky budou studentovi zapsány do Poznámkového bloku v ISu. Úspěšné zvládnutí zápočtu je nezbytným předpokladem pro zkoušku.

Zkouška
Písemný test. Úkolem je odpovědět na 7 otázek vztahujících se k základní literatuře, základním okruhům otázek ke zkoušce a přednáškám. Pro úspěšné zvládnutí je třeba odpovědět správně 66% otázek, každá otázka je hodnocena na pětistupňové škále.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=156
Základní literatura:
  • Chlup, O.: Pedagogika. Úvod do studia. Praha, SPN 1948.
  • Jůva, V. sen., Jůva, V. jun.: Úvod do pedagogiky. Brno, Paido 1998.
  • Hendrich,. J.: Úvod do obecné pedagogiky. Praha, Profesorské nakladatelství 1936.
  • Pařízek, V.: Základy obecné pedagogiky. Praha, Pedagogická fakulta UK 1996.
  • Pelikán, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava, Amosium 1995.
  • Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997.
  • Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Praha, Portál 2000.
  • Vorlíček, Ch.: Úvod do pedagogiky. Praha, H&H 2000.
  • Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět musí být úspěšně absolvován v I. ročníku studia!.
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.