PG21A30 Didactics

Faculty of Arts
Spring 2005
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
Wed 15:00–16:35 9
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Theory of Instruction This course proceeds from the theory of teaching, educating and learning in a historical survey (Comenius, herbartism, studies on the theory of instruction in the period of the First Republic) to various branches of contemporary theory of instruction (e.g. systemic, communicative and cybernetic conception of instruction). There is supposed to be the active work of students in the form of group discussions or their independent works dealing with the selected topics such as the content of education, goals of education and projecting lessons.
Literature
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 185 stran. ISBN 8021008466. info
  • BROCKMEYEROVÁ, Jitka, Marcel JOSÍFKO and Alexandr TUČEK. Didaktické testy a jejich statistické zpracování. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972, 199 s. info
Assessment methods (in Czech)
Forma výuky: přednášky a semináře. Předpokladem je aktivní účast na seminářích a odevzdání seminární práce. Předmět je ukončen zkouškou.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Spring 2003, Autumn 2003, Spring 2004, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2005/PG21A30