FF:PG2B104 Inovace a výzkum v oblasti ICT - Informace o předmětu
PG2B104 Inovace a výzkum v oblasti digitálních technologií ve vzdělávání
Filozofická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-PG_) (3)
- Cíle předmětu
- Tento kurz se věnuje oblasti inovací a výzkumu digitálních technologií ve vzdělávání. Studenti budou studovat různé pohledy na tuto problematiku, od školního vzdělávání až po vzdělávání dospělých či vzdělávací politiku. Naučí se, jak digitální technologie mění práci učitelů, fungování škol, ale i život rodin. Studenti zjistí, jak lze zkoumat dopady inovací ve vzdělávání, jaké výzkumy již byly realizovány a jaké přinesly výsledky. Prozkoumají, jak sociální sítě a e-learning ovlivňují učení adolescentů i dospělých. Kurz je ideální pro všechny, kteří chtějí porozumět tomu, jak digitální technologie formují moderní vzdělávání a jak lze jejich dopady efektivně zkoumat. Studenti se připraví na objevování klíčových trendů i získání praktických dovedností, které mohou využít (nejen) při dalším studiu Pedagogiky.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout klíčové otázky implementace ICT do vzdělávání, do vzdělávání dospělých i do života společnosti;
- popsat a vysvětlit inovace ve vzdělávání založené na digitálních technologiích včetně možností zkoumání dané problematiky;
- vyhledat, analyzovat a využívat empirická data k tomuto tématu a interpretovat je;
- popsat a představit školsko-politické dokumenty týkající se ICT ve vzdělávání (národní i mezinárodní;
- určit a popsat současné možnosti (nejenom) didaktického využití ICT ve škole; - Osnova
- 1. Digitální technologie ve školním vzdělávání • Vliv digitálních technologií na práci učitelů. • Změny ve fungování škol díky digitálním technologiím.
- 2. Digitální technologie ve vzdělávání dospělých • Role digitálních technologií v celoživotním vzdělávání. • E-learning a jeho dopady na vzdělávání dospělých.
- 3. Sociální sítě a jejich vliv na učení • Vliv sociálních sítí na učení adolescentů. • Vliv sociálních sítí na učení dospělých.
- 4. Výzkum dopadů digitálních inovací ve vzdělávání • Metody zkoumání dopadů digitálních inovací. • Přehled realizovaných výzkumů a jejich výsledků.
- 5. Digitální technologie a život rodin • Vliv digitálních technologií na rodinný život. • Změny v rodinné dynamice díky digitálním inovacím.
- 6. Vzdělávací politika a digitální technologie • Role vzdělávací politiky v integraci digitálních technologií. • Trendy a výzvy v oblasti vzdělávací politiky.
- Literatura
- povinná literatura
- ZOUNEK, Jiří; Libor JUHAŇÁK; Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 280 s. ISBN 978-80-7552-217-7. info
- ŠEVČÍKOVÁ, Anna; Lukas BLINKA; Alena ČERNÁ; Lenka DĚDKOVÁ; Hana MACHÁČKOVÁ a David ŠMAHEL. Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014, 184 s. Psyché. ISBN 978-80-247-5010-1. info
- ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, xix, 226. ISBN 9788073579036. info
- International handbook of information technology in primary and secondary education. Edited by Joke Voogt - Gerald A. Knezek. Dordrecht: Springer, 2008, xlii, s. ISBN 9780387733142. info
- doporučená literatura
- Digital learning lives :trajectories, literacies, and schooling. Edited by Ola Erstad. 1 online r. ISBN 9781433111648. info
- JUHAŇÁK, Libor; Jiří ZOUNEK a Lucie ROHLÍKOVÁ. Using process mining to analyze students' quiz-taking behavior patterns in a learning management system. Computers in Human Behavior. Pergamon Press, 2019, roč. 92, MAR 2019, s. 496-506. ISSN 0747-5632. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2017.12.015. URL info
- JUHAŇÁK, Libor. Sociální sítě autorů publikujících v pedagogických vědách v letech 2009–2013 : exploratorní analýza. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2017, roč. 22, č. 1, s. 9-36. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2017-1-2. Digitální knihovna FF MU info
- ARNSETH, Hans Christian; Ola ERSTAD; Libor JUHAŇÁK a Jiří ZOUNEK. Pedagogika a nové výzvy výzkumu ICT : role digitálních technologií v každodenním životě a učení mládeže. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 21, č. 1, s. 87-110. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-1-5. Digitální knihovna FF MU info
- HRTOŇOVÁ, Nina; Jiří KOHOUT; Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Factors Influencing Acceptance of E-learning by Teachers in the Czech Republic. Computers in Human Behavior. Amsterdam: Elsevier, 2015, roč. 51, B, s. 873-879. ISSN 0747-5632. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2014.11.018. URL info
- NEUMAJER, Ondřej; Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
- ZOUNEK, Jiří. E-portfolia jako jiný přístup k učení a hodnocení studentů. Řízení školy: Speciál pro střední školy. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, roč.10, č. 1, s. 15-17. ISSN 1214-8679. info
- ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. První vydání. Praha: Grada, 2012, 281 stran. ISBN 9788024741529. URL info
- ZOUNEK, Jiří. Pohled do studentovy dílny aneb Jak vysokoškolští studenti využívají moderní technologie. Část II. Inflow : information journal. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 4, č. 5, s. 1-7. ISSN 1802-9736. URL info
- ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. I. vydání. Praha: Triton, 2006, 160 s. Pedagogika. ISBN 80-7254-858-1. info
- neurčeno
- ZOUNEK, Jiří. Online technologie v dnešní škole. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, roč. 10, č. 3, s. 21-23. ISSN 1214-8679. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning – tradice, současnost a budoucnost. In SOJKA, Petr a Martin KVIZDA. SCO 2011, Sharable Content Objects, 7. ročník konference o elektronické podpoře výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 13-27. ISBN 978-80-210-5528-5. URL info
- ROHLÍKOVÁ, Lucie; Jana VEJVODOVÁ a Roman ČERNÍK. Konstruktivismus v praxi vysokých škol. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2011, 142 s. ISBN 9788070439838. info
- ZOUNEK, Jiří. Pohled do studentovy dílny aneb Jak vysokoškolští studenti využívají moderní technologie. Část I. Inflow : information journal. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 4, č. 4, s. 1-7. ISSN 1802-9736. URL info
- ZOUNEK, Jiří. Vysokoškolské studium v éře sociálních sítí (pohledem studentů). In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2010. Hradec Králové: Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2010, s. 285-290. ISBN 978-80-7435-067-2. info
- ŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK. Jak pracují dnešní učitelé s ICT? Učitelské listy. Praha: Agentura Strom, 2007, roč. 15, č. 3, s. 2-4. ISSN 1210-6313. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, s. 223-228. ISBN 80-210-3699-0. info
- ZOUNEK, Jiří. ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV, 2005, s. 362-365. ISBN 80-244-1079-6. info
- ZOUNEK, Jiří; Rostislav KŘÍŽ a Zuzana KUNZOVÁ. Internet nejen pro studenty : jak hledat a najít. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 104 s. ISBN 8024705702. info
- ZOUNEK, Jiří a Rostislav KŘÍŽ. Internet pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 136 s. ISBN 8024700441. info
- Výukové metody
- Zadání seminárních projektů: Detailní vysvětlení požadavků a cílů seminárních projektů.
Kooperativní a individuální práce na projektech: Realizace projektů prostřednictvím skupinové nebo samostatné práce studentů.
Prezentace a obhajoba dílčích výsledků: Formální prezentace a kritická obhajoba průběžných výsledků projektů.
Prezentace, obhajoba a diskuze závěrečných výsledků: Komplexní prezentace, obhajoba a odborná diskuze nad finálními výsledky projektů. - Metody hodnocení
- Seminární projekt je hodnocen po stránce obsahové (vhodná struktura, adekvátní terminologie a argumentace, využití českých i zahraničních zdrojů apod.) i formální (jasnost, názornost prezentace, reakce na zpětnou vazbu vyučujícího i studentů, kvalita spolupráce v pracovních skupinách).
- Informace učitele
- Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup, a to již před začátkem vlastní výuky. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány), důležité termíny apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU.
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/24-25/
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2026/PG2B104