FF:PG33A62 Speciální pedagogika - Informace o předmětu
PG33A62 Speciální pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2000
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, M-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Speciální pedagogika Kurz si klade za cíl poskytnout celkový vhled do speciálně pedagogické problematiky i do problematiky jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Studenti získají přehled o všech druzích postižení a poruch, se kterými se mohou setkat u jedinců ve všech věkových kategoriích. Zvláštní pozornost bude věnována aspektům handicapu v období školní docházky a adolescence. Kurz seznámí studenty se speciálně pedagogickými metodami uplatňovanými v běžných a speciálních školách, představí současnou nabídku vzdělávacích možností žáků se speciálními potřebami a její legislativní zakotvení.
- Osnova
- Přednáška a semináře budou členěny do dvou částí. V první části se posluchači seznámí s předmětem studia speciální pedagogiky, s užším a širším vymezením speciální pedagogiky, pojmem defektologie, handicap, handicapovaný jedinec, defekt - orgánový, funkční, defektivita, dále s klasifikací speciální pedagogiky, speciálně pedagogickými zásadami, metodami speciální pedagogiky, nápravnými metodami - reedukace, kompenzace, rehabilitace, speciálně pedagogickou prevencí, vrozenými, získanými vadami, s příčinami vývojových vad, s typy vývojových poruch,s vývojem a výchovou handicapovaných, s determinací vývoje handicapovaných (dědičnost, vrozené postižení, frustrace, stres, deprivace, nevhodná výchova handicapovaných, bipolárnost výchovného působení), se stupni socializace - integrace, adaptace, utilita, inferiorita. Samostatně budou probrány kombinované vady, jejich příčiny, členění a výchova jedinců s kombinovanými vadami. Druhá část přednášek a seminářů bude zaměřena na oblast jednotlivých speciálně pedagogických pedií (somatopedie, tyflopedie, surdopedie, logopedie, psychopedie, etopedie). Samostatná přednáška bude zaměřena na parciální nedostatky (lehké mozkové dysfunkce, specifické poruchy učení, specifické poruchy chování), leváctví. Přednášky a semináře budou podle možností doplněny návštěvami speciálně pedagogických zařízení.
- Literatura
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
- MONATOVÁ, Lili. Pedagogika speciální. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 199 s. ISBN 8021010096. info
- SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 5. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 231 s. info
- Informace učitele
- Literatura: Monatová, L.: Pedagogika speciální. Masarykova univerzita, Brno 1995. Monatová, L.: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Paido, Brno 1998. Sovák, M.: Nárys speciální pedagogiky. SPN, Praha 1986. Pipeková, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Paido, Brno 1998
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2000/PG33A62