PG33A62 Special pedagogy

Faculty of Arts
Spring 2000
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Janderková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Defect; defective; heredity; development disorder; methods of special pedagogy; classification of disorders (learning disability, etc.); behavior disorders.
Syllabus (in Czech)
  • Přednáška a semináře budou členěny do dvou částí. V první části se posluchači seznámí s předmětem studia speciální pedagogiky, s užším a širším vymezením speciální pedagogiky, pojmem defektologie, handicap, handicapovaný jedinec, defekt - orgánový, funkční, defektivita, dále s klasifikací speciální pedagogiky, speciálně pedagogickými zásadami, metodami speciální pedagogiky, nápravnými metodami - reedukace, kompenzace, rehabilitace, speciálně pedagogickou prevencí, vrozenými, získanými vadami, s příčinami vývojových vad, s typy vývojových poruch,s vývojem a výchovou handicapovaných, s determinací vývoje handicapovaných (dědičnost, vrozené postižení, frustrace, stres, deprivace, nevhodná výchova handicapovaných, bipolárnost výchovného působení), se stupni socializace - integrace, adaptace, utilita, inferiorita. Samostatně budou probrány kombinované vady, jejich příčiny, členění a výchova jedinců s kombinovanými vadami. Druhá část přednášek a seminářů bude zaměřena na oblast jednotlivých speciálně pedagogických pedií (somatopedie, tyflopedie, surdopedie, logopedie, psychopedie, etopedie). Samostatná přednáška bude zaměřena na parciální nedostatky (lehké mozkové dysfunkce, specifické poruchy učení, specifické poruchy chování), leváctví. Přednášky a semináře budou podle možností doplněny návštěvami speciálně pedagogických zařízení.
Assessment methods (in Czech)
Forma: přednáška, seminář Podmínky pro získání kreditu: seminární práce, zkouška Počet kreditů: 2
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2000.
  • Enrolment Statistics (Spring 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2000/PG33A62