PG41A99 Comparative Pedagogy

Faculty of Arts
Autumn 2000
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Comparative Pedagogy The course of comparative pedagogy deals with the fundamental theories and conceptions of this field of study and with its international infrastructure. Emphasis is put on the contemporary European and world trends in education in connection with social and other conditions of the regions concerned at the end of this millennium. The study materials are the works of significant personalities of foreign comparative pedagogy and prestigious comparative studies of recent years. The fundamental method of work is a comparative method. The starting point of comparison is the contemporary state of the Czech educational system.
Literature
  • Správa a řízení škol: rady škol v mezinárodní perspektivě (Variant.) : Řízení a správa škol: rady škol v mezinárodní perspektivě. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Hlavní témata, otázky a problémy vzdělávací politiky v moderní evropské společnosti v 60. a 90. letech 20. století. (Main topics, questions and problems of educational policy in modern European society form the 60's to the 90's of 20th Century). Studia Paedagogica, Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, U3-4. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 1998-1999, No 1, p. 25-41. ISSN 1211-6971. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • VÁŇOVÁ, Miroslava. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 91 s. ISBN 80-86039-51-X. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Objevujeme Evropu :kniha pro učitele. Praha: Karlova univerzita, 1997, 219 s. ISBN 80-86039-27-7. info
  • JEŽKOVÁ, Věra and Eliška WALTEROVÁ. Vzdělávání v zemích Evropské unie. V Praze: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 194 s. ISBN 80-86039-19-6. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 185 stran. ISBN 8021008466. info
  • JŮVA, Vladimír and Čestmír LIŠKAŘ. Úvod do srovnávací pedagogiky. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 223 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: 1 hodina přednáška + 1 hodina seminář Podmínky pro zíkání kreditů: ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Spring 2003, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2000/PG41A99