PG44B57 Odborná praxe

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/80. 80 hodin. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kristýna Vlčková (přednášející)
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 15:50–17:25 B2.41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Odborná praxe je úzce provázán s vnitřním členěním studia oboru Pedagogika do tří volitelných modulů a klade si za cíl získat či prohloubit praktické dovednosti a kompetence studentů pro: - práci ve vzdělávacích institucích/ školské správě / vzdělávací politice; - práci ve vzdělávacích institucích, konzultačních společnostech, neziskových organizacích i státních výchovných a vzdělávacích institucích, v nichž se realizují výchovné a vzdělávací aktivity přednostně využívající zkušenostně-reflektivní učení); - přípravu a realizaci pedagogického výzkumu ve školských i mimoškolských institucích
Osnova
  • Kurz svým charakterem propojuje předchozí teoretickou výuku i aplikačně zaměřené kurzy na ÚPV FF MU s prací v reálných podmínkách různých institucí. Cílem praxe je získání konkrétní pracovní zkušenosti, seznámení se s pracovními podmínkami, poznání náplně práce příslušných pracovníků a pracovní nároky. Posluchači se komplexně seznámí s každodenním fungováním a kulturou konkrétní instituce či oddělení tak, aby si mohli vyzkoušet vlastní schopnosti a předpoklady k práci v oblasti vzdělávání. Studenti se naučí pracovat „uvnitř“ instituce i v terénu (pokud je to součástí náplně práce určené instituce). Součástí praxe budou diskuse s vedením a vybranými pracovníky, jednou z metod je rovněž „stínování“ pracovníka (vedoucího praxe) v instituci. Ke klíčovým cílům praxe patří „samostatná“ práce studentů. Ti v době praxe nemají „pouze“ plnit zadané úkoly, ale měli by rovněž přicházet s vlastními nápady/s vlastní aktivitou, kterou budou diskutovat s vedoucími praxe a poté realizovat nebo připravovat její realizaci. V teoretické rovině studenti získají patřičné vědomosti nejen o vlastní organizaci, ale podle zaměření instituce také o fungování rozličných firem, státní správy, místní samosprávy a dalších složek veřejného života. Na konci praxe studenti bez problémů zvládnou základy práce na úrovni určené funkce v konkrétní instituci. Účastníci kurzu získají a upevní si nejen praktické dovednosti a rutinní postupy, ale reflexí a konfrontací teorie a praxe se výrazně kvalitativně prohloubí jejich dovednosti a kompetence, což významně rozšíří a podpoří možnosti jejich uplatnění po ukončení studia. Významně se tak zvýší jejich konkurenceschopnost v porovnání se studenty, kteří takový cyklus – provázání teorie a praxe – neabsolvují. Na závěr praxe je realizováno setkání všech studentů a vyučujících, na kterém studenti prezentují výsledky praxe, sdílí zkušenosti a nové poznatky. Osnova 1. Pod vedením garanta (pracovníka organizace, v níž bude student na praxi) komplexní seznámení s každodenní náplní práce instituce/oddělení i náplní práce příslušné funkce, v níž bude student působit. 2. Zvládnutí nejen rutinních obsahových a organizačních věcí, ale i technických znalostí a postupů v konkrétní organizaci 3. Postupné plnění nejen zadaných úkolů, ale také (po dohodě s garantem praxe) uskutečňování vlastních nápadů. 4. Postupné zvládnutí samostatné práce nejen uvnitř organizace, ale i v terénu (například pomoc při realizace určité aktivity mimo instituci apod.). 5. Závěrečné zhodnocení studentovy práce garantem, případná doporučení garanta pro zlepšení práce studenta v budoucnu.
Výukové metody
Praxe, skupinová reflexe praxe
Metody hodnocení
Písemné hodnocení lektora praxe (popis činnosti studenta na praxi, zpětná vazba), zpracovaná reflexe studenta, závěrečné setkání k průběhu praxí, diskuse k podmínkám realizace praxe, k přínosům, bariérám.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Součástí kurzu je rovněž vytvoření osobního e-portfolia v systému Mahara (ten je součáatí ELF). Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020.