PG51B105 Sociální a pedagogická komunikace II - explorativní seminář

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (cvičící)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Předpoklady
absolvování kurzu Sociální a pedagogická komunikace I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je určen absolventům kurzu Sociální a pedagogická komunikace, kteří mají zájem vyzkoušet si terénní sběr nahrávek pedagogické komunikace a jejich analýzu. Kurz je navržen tak, aby jednak rozšířil znalosti studentů z oblasti sociálně pedagogické komunikace, jednak posílil jejich metodologickou erudici.
Osnova
  • 1. Uvedení do kurzu. 2. Kvantitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: příklady realizovaných studií. 3. Kvantitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: výklad a diskuse o metodologii 4. Kvalitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: příklady realizovaných studií. 5. Kvalitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: výklad a diskuse o metodologii 6. Observační studie a její design. Plánování vlastního šetření. 7. Záznam a přepis pedagogické komunikace. 8. Analýza dat ve výzkumu pedagogické komunikace. 9. Práce s empirickým materiálem. 10. Tvorba výzkumné zprávy.
Literatura
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • ČERNÝ, Jiří a Jan HOLEŠ. Sémiotika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 363 s. ISBN 80-7178-832-5. info
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Translated by Milan Bartůšek - Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 420 s. ISBN 8071699888. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000, 264 s. ISBN 80-7178-291-2. info
  • WATZLAWICK, Paul, Don D. JACKSON a Janet Beavin BAVELASOVÁ. Pragmatika lidské komunikace :interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 243 s. ISBN 80-86088-04-9. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
Výukové metody
seminář, individuální výzkumná práce
Metody hodnocení
prezentace rozpracovaného projektu na semináři a odevzdání hotové výzkumné zprávy na konci kurzu.
Informace učitele
Sociální a pedagogická komunikace II - explorativní seminář jaro 2008 Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. 27.2. Uvedení do kurzu. Systém práce v kurzu, rozprava o zadání seminárních projektů. 5.3. Kvantitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: příklady realizovaných šetření. E-learningová lekce. 12.3. Kvantitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: výklad a diskuse o metodologii. 19.3. Kvalitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: příklady realizovaných šetření. E-learningová lekce. 26.3. Kvalitativně orientované výzkumy pedagogické komunikace: výklad a diskuse o metodologii. 2.4. Observační studie a její design. Definování výzkumných témat a otázek. Volba prostředí pro terénní výzkum. Technologická stránka výzkumu. 9.4. Záznam a přepis pedagogické komunikace. Pravidla pro přepis nahrávek pedagogické komunikace. E-learningová lekce. 16.4. Práce s empirickým materiálem. 23.4. Práce s empirickým materiálem. 30.4. Práce s empirickým materiálem. 7.5. Práce s empirickým materiálem. 14.5. Práce s empirickým materiálem. Sylabus bude dále upřesněn podle témat seminárních projektů. Podmínky k udělení zápočtu: 1) vypracování úkolů z e-learningových lekcí 2) vystoupení s rozpracovaným seminárním projektem 3) odevzdání hotového seminárního projektu 4) aktivní práce na seminářích Zadání seminárních projektů: Každý student pořídí nahrávku pedagogické komunikace v rozsahu 1 vyučovací hodiny, tuto nahrávku přepíše podle dohodnutých pravidel. Tím vznikne korpus přepisů, s nímž se bude v tomto semináři dále pracovat. Dále si každý student zvolí téma či výzkumnou otázku. Z hlediska této otázky či tématu potom bude analyzovat svůj přepis i vybrané přepisy svých kolegů. Rozpracovaný seminární projekt bude prezentovat v semináři (doporučuje se prezentace za použití dostupné techniky) a dostane k němu zpětnou vazbu. Na konci semestru odevzdá hotový seminární projekt. Možná témata seminárních projektů: - Směr komunikace. Komunikační aktivita jednotlivých aktérů (z hlediska genderu, prostorového rozmístění, školní úspěšnosti atd.). - Šum v komunikaci. Nedorozumění v komunikaci a obnovování shody. - Otázky jako základní kámen výukového dialogu: typy učitelských otázek, žákovské odpovědi na ně. - Komunikační aktivita žáků. Aktivizace žáků učitelem. - Zpětná vazba ze strany učitele: reakce na repliky žáků, práce s chybou. - Vztahová rovina v komunikaci: symetrické a komplementární komunikační výměny. - Moc v komunikaci. Zdroje učitelské moci. - Podpora a zastrašování ze strany učitele. - Emoce v pedagogické komunikaci. - Humor ve školní třídě. Je možné (dokonce vítané) zvolit si po dohodě s vyučující jiné téma či otázku! Doporučená literatura: Berne, E. Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda, 1970. Čechová, M. Vztah spisovnosti a nespisovnosti v pedagogické komunikaci. Pedagogika 1/1995. s. 38 – 42. Černý, J., Holeš, J. Sémiotika. Praha: Portál, 2004. DeVito, J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. Filagová, M. materská škola cez rodové okuliare. Pedagogika 3/2005. s. 248 – 263. Gavora, P. Učitel´ a žiaci v komunikácii. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003. Gavora, P. Učiteľove viacnásobné otázky. Pedagogika 1994/2. s. 113 – 118. Gavora, P. Malí medzi veľkými: žiaci hovoriaci dialektom. In Transmise kultury a škola. Praha: Cefres, 1998. s. 73 – 79. Harris, A.T. Já jsem O.K., ty jsi O.K. Praha: Pragma, 1997. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. Hoffmannová, J. Jsou k sobě učitelé a žáci zdvořilí? Český jazyk a literatura 9-10/1994-95. s. 202 – 209. Hohlerová, E. K možnostem analýzy školského dialogu. Pedagogika 4/1996. s. 354 – 364. Janoušek, J. Sociální komunikace. Praha: svoboda, 1968. Janoušek, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Grada, 2007. Kolář, Z., Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Grada, 2007. Kraus, J. Školská komunikace očima sociálních psychologů. Naše řeč 1/1997. s. 43 – 45. Lašek, J. Komunikační klima ve středoškolské třídě. Pedagogika 2/1994. s. 155 – 162. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha. Grada, 2005. Pedagogická interakce a komunikace: 2. celostátní seminář. Hradec Králové: PdF, 1988. Pedagogická interakce a komunikace: 3. celostátní seminář. Hradec Králové:Gaudeamus, 1993. Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. Schulz von Thun, F. Jak spolu komunikujeme? Praha: Grada, 2005. Svatoš, T. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. Svatoš, T. Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/1995. s. 64 – 70. Šeďová, K. Podoby pedagogické komunikace v české škole: intencionální a iluzivní dialog. Pedagogika 4/2005. s. 368 – 381. Valenta, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: Aisis, 2005. Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. Vybíral, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál, 2003. Vyskočilová, E. Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha: SPN, 1991. Watzlawick, P., Bavelasová, J.B., Jackson, D.D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/PG51B105