PG51B97 Filozofie pedagogických a sociálních věd

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 7:30–9:05 K32
Předpoklady
PB12JA11 Ped. teorie || PG12A23 Pedagogické teorie || PGK12A23 Pedagogické teorie
Předpokladem je mít uzavřené kurzy Obecná pedagogika a Pedagogické teorie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na takové problémové okruhy filozofie pedagogických a sociálních věd, které se táhnou jako tenká červená nit od počátku dějin filozofie sociálních věd, ačkoli dnes mají podobu jinou. Posluchači proto budou seznámeni s těmito koncepcemi: perspektivizmus, logický pozitivizmus, relativizmus, racionalizmus, kritický racionalizmus, interakcionismus, interpretativismus, objektivizmus a falibilismus. V seminářích budou na příkladech z literatury jednotlivé postoje diskutovány s cílem preciznějšího a jasnějšího zkoumání kulturních a sociálních otázek, které jsou v intelektuálním prostředí pedagogických a sociálních věd aktuální. Dále bude s posluchači probírána současná podoba výzkumu, a to především podle kvalitativního diskurzu. Každý posluchač by měl být schopen po absolvování kurzu vést kritický diskurz o výše zmíněných koncepcích, o soudobých pedagogicko-sociálně vědních otázkách, a byl schopen myšlenkového dohledání problémů kvalitativního diskurzu v minulých vědeckých koncepcích.

Cíl kurzu: Cílem není znát nazpaměť všechny knihy všech filozofů, ani je přečíst. Výstupem pro každého by mělo být, aby si dokázal udělat představu o vztahu filozofie a pedagogiky, o vlivech filozofie na pedagogické koncepce a především na kvalitativní diskurz. Díky tomu by měl být každý posluchač schopen rozpoznat při čtení pedagogických textů i výzkumných zpráv jednotlivé vlivy a tak lépe porozumět studované látce. Dále bude řešen vztah filozofie a pedagogiky, vztah teorie a praxe, vztah politiky k teorii a praxi a současná pozice pedagogického výzkumu.
Osnova
  • 1. Vztah filozofie a edukace. Filozofie edukace, sociálních věd, pedagogického výzkumu a vědy. Vztah filozofie a edukace. Termín, pojem.
  • 2. Výzkum jako hledání pravdy Teorie pravdy, logika, validita, reliabilita, data, fakt, pedagogický fakt, akontabilita ped. výzkumu. Co všechno může být předmětem výzkumu: vědomosti, dovednosti, postoje.
  • čtení: Kuhn, T. Struktura vědeckých revolucí. s. 23 - 45. Feyerabend, P. Rozprava proti metodě. s. 21-34.
  • 3. Cíle edukace Kurikulum, cíle, ideologie, manipulace, indoktrinace, skryté kurikulum.
  • čtení: Illich, I. Odškolnění společnosti. s. 15-31. Kaščák, O., Filagová, M. Javisko a zákulisie školy. O materskej škole a skrytom kurikulu. Trnava: Typi, 2007.
  • 4. Pozitivizmus, logický pozitivismus, post pozitivismus
  • čtení: Durkheim, E.:Pravidla sociologické metody. Praha: 1926, s. 47-78. Durkheim, E. Společenská dělba práce. Brno: CDK, 2004.
  • 5. Pragmatismus, Dewey, James, perspektivismus
  • čtení: James, W.: Pragmatismus. Brno: CDK, 2003. Přednáška č. II, s. 37-53.
  • 6. Interpretativismus
  • čtení: Geertz, C. Interpretace kultur. Praha: SLON, 2000. Kapitola Zhuštěný popis, s. 13-34.
  • 7. Konstruktivismus
  • čtení: Berger, P., Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK, 1999. první kapitola: s. 25-33 Kaščák, O. Poznávanie a učenie sa v teórii radikálneho konštruktivizmu. In Pedagogická revue, 2002, roč. 54, č. 5, s. 418 - 430.
  • 8. Feminismus, relativismus
  • čtení: Gilliganová, C. Jiným hlasem. s. 52-87. Filagová, M. Materská škola cez rodové okuliare. Pedagogika, 2005, č. 3, s. 248-263.
  • 9. Etika a pedagogika. Morálka, etika, morální hodnoty, normy a pravidla, společenské normy jako provizorní normy, utilitarismus, Kant.
  • čtení: BERA Ethical guidelines – Etické směrnice, ČAPV Návrh etického kodexu
  • 10. Jak psát recenzi? Posouzení recenze, skupinová práce
Literatura
  • PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Online. Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105, 12 s. ISSN 1211-4669. [citováno 2024-04-24] Fulltext info
  • MILLS, C. Wright. Sociologická imaginace. Online. Edited by Todd Gitlin, Translated by Václav Dušek. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. 310 s. ISBN 9788086429939. [citováno 2024-04-24] info
  • ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Online. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 209 stran. ISBN 9788086429403. [citováno 2024-04-24] info
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Online. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. 324 s. ISBN 80-86429-10-5. [citováno 2024-04-24] info
  • FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Online. Praha: Aurora, 2001. 431 s. ISBN 80-7299-047-0. [citováno 2024-04-24] info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Online. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001. 310 s. ISBN 80-86263-23-1. [citováno 2024-04-24] info
  • MERTON, Robert King. Studie ze sociologické teorie. Online. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. 285 s. ISBN 80-85850-92-3. [citováno 2024-04-24] info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Online. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. 214 s. ISBN 80-85959-46-1. [citováno 2024-04-24] info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Online. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 9788071845690. [citováno 2024-04-24] info
  • Struktura vědeckých revolucí. Online. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997. 206 s. ISBN 80-86005-54-2. [citováno 2024-04-24] info
  • HAYEK, Friedrich August von. Kontrarevoluce vědy :studie o zneužívání rozumu. Online. Translated by Ján Pavlík - Danica Slouková. Vyd. 1. Praha: Liberální institut, 1995. 212 s. ISBN 80-85787-87-3. [citováno 2024-04-24] info
  • Handbook of qualitative research. Online. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1994. xii, 643 s. ISBN 0-8039-4679-1. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednášky, semináře, odevzdávání vypracovaných úkolů a recenze.
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu je nezbytné:
A. Úkoly a čtení odevzdání úkolů k textům: 6 čtení + odpovědi na otázky 100%
B. Napsat recenzi odborného článku 100%
C. Docházka 6 prezenčních hodin 80%


Podrobnější popis úkolů
A. Čtení: Na každou následující hodinu je připraven text v ELFu a Vaším úkolem je přečíst jej a odpovědět na zadané otázky (3-5). Text i Vaše odpovědi budou předmětem následující prezenční výuky. Nutné odevzdat vždy před danou prezenční hodinou do ELFu.
B. Recenze: Vyberte si jeden článek z časopisu Pedagogika (ISSN 0031-3815), který je založen na empirickém výzkumu (ne teoretickou studii). Článek musí být z roku 1991 - 2010. Napište jeho kritické zhodnocení ve formě odborné recenze na základě získaných poznatků z kurzu. Můžete si vybrat jen některé problémy v článku prezentované a na ty se zaměřit. Není tedy nutné a vhodné přepisovat celé pasáže textu.
Jaké otázky by Vás měly zajímat při psaní recenze? Tedy například: Prezentuje autor dostatečně výzkumné cíle a výzkumnou otázku? Odpovídá na obojí v závěru? Jsou termíny, které autor používá jasně a zřetelně definovány? Zachovává autor tyto definice v celém příspěvku? Jakým způsobem autor vede argumentaci o daném problému? Stojí na jasných a logických tvrzeních? Jakou pozici autor zastává: Je pragmatik? Pozitivista? Konstruktivista? Proč? Jak by se dal charakterizovat autorův přístup k pedagogickému výzkumu? V případě, že autor svůj postoj nespecifikuje, je možné říci, že to brání pochopení článku? Každé svoje tvrzení pečlivě doložte.
Využijte možnosti nahlédnout do literatury. A to nejen do literatury věnující se způsobu psaní odborných textů, ale i do odborné literatury zaměřené na problém popisovaný v článku.
Práci v rozsahu 4 až 7 normostran (7.200 až 12.600 znaků) odevzdejte v dokumentu typu *.doc v odevzdávárně ELFu. Pro úspěšné splnění recenze je možné využít dvě možnosti odevzdání.
Informace učitele
E-learningová podpora ke kurzu je v systému ELF.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2019, podzim 2020.