PG60B60 Dílna improvizace

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Holík (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Sucháček (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Sucháček
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PG60B60/01_CZ: Út 9:10–10:45 L35, P. Holík
PG60B60/02_ENG: Út 12:30–14:05 L35, P. Holík
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 39 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je určen zejména pro studenty učitelství.
Improvizace je schopnost efektivně reagovat na nečekanou situaci, ať už se jedná o náladu ve školní třídě, nečekanou otázku nebo nepředvídatelný vnější impuls. Studenti se naučí zachovat klid a nenechat se zaskočit. Díky zachování vnitřního klidu, pak mohou pohotově zvolit vhodnou reakci a směřovat (žáky ve třídě, pracovní tým...) k vyřešení nečekané situace. Studenti se naučí orientovat v tom, co se ve skupině právě děje a zapojit její členy do společného řešení. Osvojením improvizačních dovedností studenti také získají sebevědomí v projevu před lidmi a zbaví se trémy a strachu z neznáma.

Vyučované techniky částečně vycházejí z divadelního prostředí. Učitelství a divadlo mají jednu společnou věc - vystoupení před určitou formou publika. Pravidelným tréninkem se studenti naučí vnímat svůj hlas a tělo a používat je v souladu s tím, co chtějí předat. Vědomá práce s hereckými technikami umožní studentům jasně komunikovat svoje sdělení ve třídě, na pracovní poradě, týmovém setkání apod.
Osnova
  • Úvod do improvizačních technik vycházejících z divadelního prostředí
  • Principy aplikované improvizace
  • Práce s vlastní nervozitou
  • Práce s tělem, neverbální komunikace
  • Práce s emocí - vnímání a využití
  • Jak podpořit kreativitu, Out of the box thinking
  • Intenzivní trénink improvizace
Literatura
  • JOHNSTONE, Keith. IMPRO: Improvisation and Theatre. 1981. ISBN 978-80-7331-266-4. info
  • SPOLIN, Viola. Theater Games for the Classroom. Northwestern University Press, 1986. ISBN 978-0-8101-4004-2. info
  • VASQUEZ, Martin. Buďte mistry improvizace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 113 s. ISBN 9788024745565. URL info
Výukové metody
Aktivní tréning (individuálně či ve skupinkách) pomocí improvizačních cvičení a aktivit s následným rozborem.
Metody hodnocení
Zápočet je udělován za aktivní účast ve výuce a odevzdání závěrečné zprávy rozvíjející některé z vyučovaných témat.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016.