PG61B03 Ecological Education Seminar

Faculty of Arts
Spring 2017
Extent and Intensity
0/2. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (lecturer), Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
each even Wednesday 9:10–12:25 L35
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will familiarize themselves with current situation of ecological/environmental education in Czech Republic. The course is focused on aims, methods and institutional framework of environmental education (EE), not on eco-educational topics themselves. It therefore follows the course PGK32B59 Current Issues in Environmental Education. The course consists of three teaching blocks, assesment and one-day excursion. The teaching blocks deal with environmental education within Czech curriculums and focus on extra-curricular EE as well. The excursion introduces different approaches in environmental education. After completing the course, students will have an insight in options for environmental education and will be able to co-prepare and co-manage EE projects and programs.
Syllabus
  • 1 - 22/02 Informace o kurzu a podmínkách ukončení
    Úvod do environmentální výchovy, environmentální výchova v předškolním věku - cíle a kompetence nabyté v rámci kurzu, požadavky k zápočtu; - cíle a obsahy environmentální výchovy (EV); - EV pro různé věkové skupiny - zakotvení EV v oficiálních dokumentech ČR; - EV dětí předškolního věku: vybraná teoretická východiska, ukázky a hodnocení výukových programů. EV v předškolním věku – lesní MŠ. V případě účasti NEdostatečného množství studentů se bude nahrazovat místo studijního volna 22. března.

  • 2 - 08/03 Environmentální výchova na základní a střední škole
    dokončení EV pro předškoláky; - EV na ZŠ a SŠ – možnosti a role EV v rámci současných kurikulí.

  • 22/03 výuka nebude z důvodu terénního cviční následující týden

  • 3 - 28-29/03 Dvoudenní terénní praxe:
    v rámci praxe se studenti formou aktivit seznámí s historií a různými směry environmentální výchovy (praxe se koná ve spolupráci s doc. PhDr. Janem Činčerou, Ph.D.)

  • 4 - 05/04 NNO v environmentální výchově

    - střediska ekologické výchovy, ČSOP a Pavučina; - školní ekologické projekty; - ekologické výukové programy jednodenní a pobytové; - didaktické zásady tvorby ekologických výukových programů; - projektová výuka v EV; badatelsky orientované vyučování, Real World Learning; - mimoškolní EV - historie, vývoj a současnost.

  • 19/04 a 03/05 studijní volno
    - vlastní návštěva a hodnocení ekologického výukového programu v průběhu dubna (termíny budou vypsány, stejně jako termíny individuálních konzultací k závěrečným pracem).

  • 5 - 23/05 představení hodnocení náslechů programů EV; - ukázka příkladů dobré praxe.
Literature
    required literature
  • Krajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z http://www.vztahkprirode.cz/soubory/evyvoj.pdf
  • PASTOROVÁ, M. a kol. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane
    recommended literature
  • online zdroj časopis Bedrník: http://www.pavucina-sev.cz/b_bedrnik.htm
  • online zdroj: Envigogika http://www.envigogika.cuni.cz/
  • Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al (2011) Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
    not specified
  • Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
Teaching methods
Interactive seminars, assesment, assignment, excursion.
Assessment methods
Active participation on all blocks is required, assesment of an environmental education program, assignment.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2018, Spring 2019, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2017/PG61B03