PGB101 Environmental Education

Faculty of Arts
Spring 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (lecturer)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Timetable
each odd Wednesday 8:00–11:40 J22
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 13/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students get overview on theory and practice of environmental education (EE), its development in abroad and in the Czech Republic, and with various approaches existing in the field. They get overview about EE in formal, nonformal, and informal education. Students will discuss parts of EE theory, compare different strategies of EE programmes. Students get hands on experience with creation and/or delivery of EE programmes.
Learning outcomes
Students will be able to:
- describe system of environmental education in the Czech Republic - both in the field of formal and non-formal education,
- compare various strategies for achieving the goals for EE for different age groups,
- evaluate strong and week points of EE programmes.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vývoj a směry environmentální výchovy
    28.2.2024 Činčera

    Cíl: studenti komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
    Obsah: Průběh a kontext kurzu. Předchůdci environmentální výchovy a vznik environmentální výchovy v 70. letech 20. století. Akční kompetence jako nový přístup v 90. letech. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Sociální učení a emancipační přístup v environmentální výchově.

    Před výukou:
    Materiály k nastudování před online výukou:
    • Problémy a konflikty. Dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    • Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
    • Environmentální výchova: Cesty a křižovatky, dostupné na https://evvoprednasky.cz/

    Seminář:
    • Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.
    • Společná diskuse o otázkách uvedených na konci přednášky

    Doporučená literatura: Hungerford, H.R., & Volk, T.L. (1990). Changing human behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21, 3, 8-21.
    Chawla, L. (1999). Life Paths Into Effective Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 31 (1), 15-26. Jensen, B.B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163-178.
    Máchal, A. (2011) Vývoj vzdělávání o životním prostředí od 50. let 20. století po současnost in Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
    Matre, S. (1999). Earth Education .. a new beginning. Greenville: The Institute for Earth Education.
    Rickinson, M. (2001). Learners and Learning in Environmental Education. A critical review of evidence. Envi-ronmental Education Research, 7, 3, 207-320.
    Wals, A., Geerling-eijff, F., Hubeek, F., van der Kroon, S. & Vader, J. (2008). All mixed up? Instrumental and emancipator learning toward a more sustainable world: considerations for EE policymakers. Applied Environ-mental Education and Communication, 7, 55-65.

  • 2. Seznámení s environmentální výchovou, pobytový seminář v Kaprálově Mlýně
    5.-6.3. 2024 Kaprálův mlýn Činčera, Medek

    Cíl: studenti se seznámi s konkrétními metodami EV a programy nabízenými centrem environmentální výchovy Kaprálův Mlýn.

    Obsah: Dvoudenní pobyt ve středisku ekologické výchovy Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s krátkým vysvětlujícím kontextem a reflexí.

    3. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování
    13.3.2024 Činčera

    Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy a aplikují je v hodnocení programů středisek ekologické výchovy.

    Před výukou: Materiály k nastudování před online výukou:
    • Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
    • Senzitivita https://youtu.be/1zCdanl2dNs
    • Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
    • Problémy a konflikty. https://youtu.be/c3EwD85uYVE
    V rámci přednášky budeme diskutovat o dílčích tématech a otázkách, vyplývajících z prezentací a zájmu studen-tů, případně tématům navržených pro samostatné práce (esej) studentů.

    Doporučená literatura:
    Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masary-kova univerzita Brno. Činčera, J. (2014). Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála.

    4. Věková specifika cílových skupin environmentální výchovy
    27.3.2024 Medek
    Cíl: studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se směry EV zaměřenými na děti předškolního věku.

    Obsah:
    • Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem.
    Diskuse o případových studiích:
    • Lesní školky,
    • Ozónový program.

    Doporučená literatura:
    Cornell, J. (2012) Objevujeme přírodu, Učení hrou a prožitkem. Praha: Portál
    Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge.
    Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage
    Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada
    Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál
    Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsy-chologie [online] Dostupné z: http://www.ekopsychologie.cz/citarna/studie/role-predskolniho-vzdelavani/

  • 5. Environmentální výchova v České republice a metody environmentální výchovy
    10.4.2024 Medek

    Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších. Studenti se seznámí s příklady konkrétních metod EV.

    Před výukou:
    1) Seznámení se s nabídkou středisek ekologické výchovy

    Obsah: - EVVO ve formální a neformální výchově,
    - střediska ekologické výchovy,
    - případové studie – klimatické vzdělávání,
    - zadání seminárních prací.

    Doporučená literatura: časopisy Bedrník a Mrkvička na www.e-bedrnik.cz
    Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita
    Daniš, P. et al (2021). Klima se mění – a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Praha: MŽP

  • 6. Klimatické vzdělávání v ČR a ve světě
    24.4.2024 Kolenatý
    Interaktivní workshop s využitím individuální i skupinové práce studentů.
    - teoretická východiska
    - relevantní výzkumy
    - praxe klimatického vzdělávání v ČR
    - případové studie vzdělávacích programů

  • 7. Představení seminárních prací
    15.5.2024, Činčera, Medek
    Studenti představí své hodnocení environmentálních výukových programů. Cílem lekce je společná debata nad příklady programů environmentální výchovy.

Literature
    required literature
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie (Environmental education: effective strategies). 1st ed. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 pp. ISBN 978-80-904141-0-5. info
    recommended literature
  • ČINČERA, Jan. Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí (Environmental education centers between theory and practice). Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 273 pp. ISBN 978-80-210-6525-3. info
  • MÁCHAL, Aleš. Mýty a omyly o environmentální výchově a v environmentální výchově. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 15 s. ISBN 9788087604205. info
    not specified
  • Náhradní obsah: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012
  • ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. 2013.
  • CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu : učení hrou a prožitkem. Translated by Lenka Kapsová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 141 stran. ISBN 9788026201458. info
Teaching methods
Online lectures with demonstrations of environmental education activities; assessment of an environmental education program, mandatory reading, assignment, program analysis.
Assessment methods
The final assessment is based on the number of credits they achieved fulfilling the course tasks.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2020, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Spring 2023, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/PGB101