PGB103 Dějiny českého školství a pedagogiky

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Oto Polouček, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 C41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmětem tohoto kurzu je studium novodobých dějin českého školství a pedagogiky. Ke stěžejním tématům patří: vývoj a proměny vzdělávacích institucí, vzdělávání učitelů, školského zákonodárství apod. Zvláštní důraz je kladen na dějiny české pedagogiky jako samostatné vědecké disciplíny a její hlavní představitele od druhé poloviny 19. století do poloviny století dvacátého. Studium dané problematiky je založeno zejména na literatuře a na dostupných autentických pramenech. Základní formou (metodou) výuky jsou studentské výzkumné projekty. Studenti aplikují svoje poznatky o práci historika při řešení konkrétních výzkumných projektů. Budou schopni realizovat malý výzkum v oblasti dějiny pedagogiky a školství. Měli by mít rovněž základní přehled o dějinách školských institucí i pedagogické teorii v období novověku (až po současnost) na našem území. Studenti budou znát základní terminologii, pojmy a vývojové trendy, které jsou klíčové pro další studium českých dějin pedagogiky a školství. Podstatnou částí poznatkové báze tvoří problematika české pedagogiky ve 20. století.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat a vysvětlit dějiny školských institucí i pedagogické teorie (dějiny pedagogiky jako oboru) v období novověku (až po současnost) na našem území;
- vysvětlit a používat základní terminologii, pojmy a vývojové trendy, které jsou klíčové pro studium českých dějin pedagogiky a školství;
- aplikovat svoje poznatky o práci historika při řešení konkrétních výzkumných projektů;
- realizovat výzkum v oblasti dějiny pedagogiky a školství;
Osnova
  • Dějiny české pedagogiky jako vědecké disciplína, její pojetí a členění. Historický výzkum v Dějinách pedagogiky, jeho metody, fáze, interpretace výsledků. Etapy historikovy výzkumné práce. České školy, školství, školské reformy, školská legislativa, vzdělávání učitelů od 18. století do r. 1989.
Literatura
    povinná literatura
  • ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. Normální život v nenormální době : základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer. 192 s. ISBN 978-80-7552-709-7. 2017. info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Socialistická základní škola pohledem pamětníků : sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer. 201 s. ISBN 978-80-7552-493-5. 2017. info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Dějiny socialistického školství : terra inkognita historicko pedagogického výzkumu? K problematice zdrojů poznání minulosti. Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, roč. 25, č. 3, s. 319-344. ISSN 1211-4669. doi:10.5817/PedOr2015-3-319. 2015. URL info
  • VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE. Třetí strana trojúhelníku : teorie a praxe orální historie. 2., přepracované a doplně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 326 stran. ISBN 9788087398623. 2015. info
  • ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 89 s. ISBN 978-80-210-6944-2. 2014. Digitální knihovna FF MU info
  • VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE. Třetí strana trojúhelníku : teorie a praxe orální historie. 1. vyd. Praha: Fakulta humanitních studií UK v Praze. 293 s. ISBN 9788072851454. 2011. info
    doporučená literatura
  • RÁKOSNÍK, Jakub, Matěj SPURNÝ a Jiří ŠTAIF. Milníky moderních českých dějin : krize konsenzu a legitimity v letech 1848-1989. Vydání první. Praha: Argo. 395 stran. ISBN 9788025725184. 2018. info
  • Pedagogické myslenie a školstvo na Slovensku od obdobia normalizácie po pád komunizmu. Edited by Blanka Kudláčová. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis. 244 stran. ISBN 9788056801239. 2018. info
  • ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. “You have betrayed us for a little dirty money!” The Prague Spring as seen by primary school teachers. Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education. Belgie, roč. 54, č. 3, s. 320-337. ISSN 0030-9230. doi:10.1080/00309230.2017.1394884. 2018. URL info
  • THOMPSON, Paul a Joanna BORNAT. The voice of the past : oral history. Fourth edition. New York: Oxford University Press. xii, 484. ISBN 9780190671587. 2017. info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Cesta k učitelství v socialistickém Československu pohledem pamětníků. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, roč. 21, č. 3, s. 131-159. ISSN 1803-7437. doi:10.5817/SP2016-3-7. 2016. Digitální knihovna FF info
  • ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Diktafon a/nebo dokument/historický pramen? Orální historie a archivní materiály ve výzkumu dějin socialistického školství. In Mücke, P.; Brychta, M. Na hranicích mezi minulostí a přítomností. Současné perspektivy orální historie. Vydání první. Praha: Česká asociace orální historie. s. 83-96. ISBN 978-80-7464-880-9. 2016. info
  • ABRAMS, Lynn. Oral history theory. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group. xi, 238. ISBN 9781138905399. 2016. info
  • YOW, Valerie Raleigh. Recording oral history : a guide for the humanities and social sciences. Third edition. Lanham: Rowman & Littlefield. xxi, 425. ISBN 9780759122673. 2015. info
  • KNAPÍK, Jiří. Děti, mládež a socialismus v Československu v 50. a 60. letech. Opava: Slezská univerzita. 207 s. ISBN 9788075100573. 2014. info
  • STORCHOVÁ, Lucie. Koncepty a dějiny : proměny pojmů v současné historické vědě. Vydání první. V Praze: Scriptorium. 449 stran. ISBN 9788087271872. 2014. info
  • ČECHUROVÁ, Jana a Jan RANDÁK. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny. 756 s. ISBN 9788073085568. 2014. info
  • MOREE, Dana. Učitelé na vlnách transformace : kultura školy před rokem 1989 a po něm. Vyd. 1. Praha: Karolinum. 185 s. ISBN 9788024622989. 2013. URL info
  • RITCHIE, Donald A. The Oxford handbook of oral history. Oxford: Oxford University Press. xvii, 542. ISBN 9780199945061. 2011. info
  • KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada. 224 s. ISBN 9788024724294. 2008. URL info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido. 295 stran. ISBN 8073150832. 2004. info
  • THOMPSON, Paul. The voice of the past : oral history. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press. xii, 368. ISBN 0192893173. 2000. info
    neurčeno
  • Pedagogické myslenie, školstvo a vzdelávanie na Slovensku v rokoch 1945 - 1989. Edited by Blanka Kudláčová. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis. 441 stran. ISBN 9788056803691. 2019. info
  • ŠIMÁNĚ, Michal. České obecné menšinové školy a jejich učitelé v období první Československé republiky. In Komenský. Brno: Masarykova univerzita. s. 26-30. ISSN 0323-0449. 2015. URL info
  • Pedagogické myslenie a školstvo na Slovensku v medzivojnovom období. Edited by Blanka Kudláčová. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis. 157 stran. ISBN 9788080828110. 2014. info
  • KUČEROVÁ, Silvie a Michal ŠIMÁNĚ. Birth and death of Czech elementary schools during the 20th century in border region – The common features of two stages of evolutional continuum. In XV. International Conference of Historical Geographers, August 6–10, 2012, Prague, Czechia. 2012. info
  • History and material culture : a student's guide to approaching alternative sources. Edited by Karen Harvey. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group. xiv, 210. ISBN 9780415468497. 2009. info
  • YOW, Valerie Raleigh. Recording oral history : a guide for the humanities and social sciences. 2nd ed. Walnut Creek, Calif.: AltaMira. xvi, 398. ISBN 0759106541. 2005. info
  • JŮVA, Vladimír. Dějiny pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 193 s. 1981. info
Výukové metody
vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů
Metody hodnocení
Prezentace v hodině; Písemná zpráva (v elektronické podobě, online).
Informace učitele
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.