PGB112 Pedagogika volného času

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. expedice. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
MgA. Jana Haková (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět není vypisován pro studenty I. ročníku studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 6 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/6, pouze zareg.: 0/6
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit se základním  vymezením a obsahem volnočasových aktivit v současném kontextu zkušenostního a reflektivního učení. Předmět se skládá ze tří bloků, jejichž cílem je poskytnout vhled do možností a způsobů pedagogické práce v rámci české tradice zkušenostního a reflektivního učení reprezentované Prázdninovou školou Lipnice, z.s. (psl.cz). Vysvětlen bude pedagogický přístup Prázdninové školy Lipnice a jeho přínos pro osobnostně sociální rozvoj člověka.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni: I. - chápat principy zážitkově reflektivního učení, pedagogického přístupu reprezentovaného PŠL a jeho přínos pro osobnostně sociální rozvoj člověka, - vyjmenovat a charakterizovat vybrané skupiny programových prostředků, - diskutovat o použití programového prostředku k naplnění konkrétních cílů aktivit. II. V rámci expedice studenti: - získají autentickou zkušenost s expedičním typem programu a osvojí si základní expediční dovednosti - aktivně se zapojí do přípravy expedice - reflektují své zkušenosti jak v rámci expedice, tak i po jejím skončení III: Studenti budou schopni: - pojmenovat a metodicky ukotvit jednotlivé části expedičního programu - porozumět skupinové dynamice v rámci expedičního programu, - aktivně naslouchat druhým při reflexi expedičního programu, - diskutovat význam jednotlivých programových prostředků, které přispívají ke skupinové dynamice v rámci expedičního programu - hledat možné programové alterace expedičního programu
Osnova
  • Předmět se skládá z výuky uspořádané do tří bloků. První blok seznámí s obsahem a cíli předmětu, dále také s organizačními informacemi týkajícími se zejména expediční části předmětu. Druhý blok výuky je zaměřen na získání vlastní zkušenosti s rozmanitými programovými prostředky využívanými v programech PŠL. Bude kombinací předávání metodického know-how a zážitkových aktivit. Třetí blok výuky představuje třídenní expedice do přírody (pátek, sobota, neděle) jako jednu z charakteristických metod zkušenostně reflektivního učení. Jednat se bude o program náročností přizpůsobený fyzickým a psychickým potřebám a možnostem účastníků. Součástí předmětu je závěrečná reflexe expedice jak po stránce sebezkušenostní, tak metodické.
Literatura
    povinná literatura
  • Haková, J., Hanuš, M., Hanuš, M., Hanuš, R., Klusáček, M…. (2023). Praktická učebnice zážitkové pedagogiky, Nadační fond Gymnasion.
  • HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 192 s. ISBN 9788024728162. URL info
    doporučená literatura
  • Haková, J. (2021) Krajinou ctností. Nadační fond Gymnasion. čas. Gymnasion
  • Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III. Portál
  • Rojek, Chris, Susan M. Shaw, and A.J. Veal, eds/ A Handbook of Leisure Studies. (2006).
  • Koshar, Rudy. Histories of Leisure (2002).
  • Pešek, T. a kol. (2019) Slabikář neformálního vzdělávání. ANEV.
  • Hrkal, J., & Hanuš, R. (2000). Zlatý fond her II. Portál.
  • Hilská, V (2013). Zlatý fond her IV. Portál
  • Kaplánek, M. (ed.). Čas volnosti – čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase. Praha : Portál, 2012
  • KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 195 s. 333. ISBN 978-80-7315-223-9. info
Výukové metody
teoretická a metodická příprava, skupinová diskuse, expedice, reflexe
Metody hodnocení
Zápočet. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. aktivní účast na všech programových blocích včetně expediční části (100 %) 2. vlastní záznam o praktickém nácviku vedení aktivity. Záznam o provedení praktického nácviku v terénu ve formě zážitkové aktivity provedené se skupinou dětí nebo mladistvých kromě popisu aktivity musí také obsahovat krátkou reflexi, obsah záznamu: 1) fotodokumentace aktivity a reflexe; 2) stručné osobní zhodnocení vlastní realizace.
Informace učitele
Předmět bude vyučován v blocích a jeho součástí je také 3 denní expedice. Výuka se bude konat v posluchárně B2. 21 v následujících termínech: 1x pá 9:00-11:00 - 23.2. 2024 3X pá 9:00–13:40 - 8.3. / 22.3. / 3.5. Expedice se uskuteční v termínu 26. - 28. 4. 2024. Ubytování a stravu v hodnotě nepřesahující 1000 Kč si studenti hradí sami. V případě tíživé finanční situace mohou studenti požádat o stipendium na pokrytí těchto nákladů (podrobnosti budou vysvětleny na první hodině). V případě potřeby je možnost zapůjčit si potřebné expediční vybavení (např. spací pytel, batoh, karimatku atp.).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.