PGB112 Lesure time education

Faculty of Arts
Spring 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 8 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Jana Haková (lecturer)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
Fri 23. 2. 9:00–11:40 B2.21, Fri 8. 3. 9:00–13:40 B2.21, Fri 22. 3. 9:00–13:40 B2.21, Fri 3. 5. 9:00–13:40 B2.21
Prerequisites (in Czech)
Předmět není vypisován pro studenty I. ročníku studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 6 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 8/6, only registered: 5/6
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit se základním  vymezením a obsahem volnočasových aktivit v současném kontextu zkušenostního a reflektivního učení. Předmět se skládá ze tří bloků, jejichž cílem je poskytnout vhled do možností a způsobů pedagogické práce v rámci české tradice zkušenostního a reflektivního učení reprezentované Prázdninovou školou Lipnice, z.s. (psl.cz). Vysvětlen bude pedagogický přístup Prázdninové školy Lipnice a jeho přínos pro osobnostně sociální rozvoj člověka.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti budou schopni: I. - chápat principy zážitkově reflektivního učení, pedagogického přístupu reprezentovaného PŠL a jeho přínos pro osobnostně sociální rozvoj člověka, - vyjmenovat a charakterizovat vybrané skupiny programových prostředků, - diskutovat o použití programového prostředku k naplnění konkrétních cílů aktivit. II. V rámci expedice studenti: - získají autentickou zkušenost s expedičním typem programu a osvojí si základní expediční dovednosti - aktivně se zapojí do přípravy expedice - reflektují své zkušenosti jak v rámci expedice, tak i po jejím skončení III: Studenti budou schopni: - pojmenovat a metodicky ukotvit jednotlivé části expedičního programu - porozumět skupinové dynamice v rámci expedičního programu, - aktivně naslouchat druhým při reflexi expedičního programu, - diskutovat význam jednotlivých programových prostředků, které přispívají ke skupinové dynamice v rámci expedičního programu - hledat možné programové alterace expedičního programu
Syllabus (in Czech)
  • Předmět se skládá z výuky uspořádané do tří bloků. První blok seznámí s obsahem a cíli předmětu, dále také s organizačními informacemi týkajícími se zejména expediční části předmětu. Druhý blok výuky je zaměřen na získání vlastní zkušenosti s rozmanitými programovými prostředky využívanými v programech PŠL. Bude kombinací předávání metodického know-how a zážitkových aktivit. Třetí blok výuky představuje třídenní expedice do přírody (pátek, sobota, neděle) jako jednu z charakteristických metod zkušenostně reflektivního učení. Jednat se bude o program náročností přizpůsobený fyzickým a psychickým potřebám a možnostem účastníků. Součástí předmětu je závěrečná reflexe expedice jak po stránce sebezkušenostní, tak metodické.
Literature
    required literature
  • Haková, J., Hanuš, M., Hanuš, M., Hanuš, R., Klusáček, M…. (2023). Praktická učebnice zážitkové pedagogiky, Nadační fond Gymnasion.
  • HANUŠ, Radek and Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 192 s. ISBN 9788024728162. URL info
    recommended literature
  • Haková, J. (2021) Krajinou ctností. Nadační fond Gymnasion. čas. Gymnasion
  • Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III. Portál
  • Rojek, Chris, Susan M. Shaw, and A.J. Veal, eds/ A Handbook of Leisure Studies. (2006).
  • Koshar, Rudy. Histories of Leisure (2002).
  • Pešek, T. a kol. (2019) Slabikář neformálního vzdělávání. ANEV.
  • Hrkal, J., & Hanuš, R. (2000). Zlatý fond her II. Portál.
  • Hilská, V (2013). Zlatý fond her IV. Portál
  • Kaplánek, M. (ed.). Čas volnosti – čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase. Praha : Portál, 2012
  • KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času (Leisure Time Dimensions of Pedagogy). 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 195 pp. 333. ISBN 978-80-7315-223-9. info
Teaching methods
seminars
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. aktivní účast na všech programových blocích včetně expediční části (100 %) 2. vlastní záznam o praktickém nácviku vedení aktivity. Záznam o provedení praktického nácviku v terénu ve formě zážitkové aktivity provedené se skupinou dětí nebo mladistvých kromě popisu aktivity musí také obsahovat krátkou reflexi, obsah záznamu: 1) fotodokumentace aktivity a reflexe; 2) stručné osobní zhodnocení vlastní realizace.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: expedice.
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/PGB112